Sökning: "digital skrift"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden digital skrift.

  1. 1. Digital kompetens och användning av digitala verktyg – En kvantitativ studie om svensklärares digitala kompetens och användning av digitala verktyg för elever i skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Caroline Anttila; Ida Johansson; [2023-02-14]
    Nyckelord :digital kompetens; digitala verktyg; skrivsvårigheter; svensklärare; SAMR; TPACK;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samhällets snabba digitalisering påverkar skolan i allra högsta grad och skolorna ställs därmed inför stora utmaningar att förbereda eleverna för en digital framtid. Det digitala samhället kräver ett förändrat sätt att formulera sig i skrift och elever i skrivsvårigheter kan ofta hamna i kläm. LÄS MER

  2. 2. Handskriftens och den digitala skriftens inverkan på elevers skriv- och kunskapsutveckling i grundskolan, årskurs 4–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Muna Ismail; [2023]
    Nyckelord :handskrift; skriva för hand; digital skrift; elevers lärande; svenska grundskolan; skrivutveckling; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att undersöka hur digital skrift jämfört med handskrift förhåller sig till elevers skriv- och kunskapsutveckling i årskurs 4–9. Den ena frågan handlar om vilka fördelar och nackdelar handskriften har på elevers skriv- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  3. 3. Digitala läromedel i matematik : En undersökning om digitala läromedel för årskurs 3 med fokus på kommunikationsförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sandra Eriksson; Johanna Olson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie har det undersökts hur elever i årskurs 3 ges möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmåga både verbalt och i skrift i de digitala läromedlen, vilken kognitiv nivå dessa kommunikationsuppgifter befinner sig på samt på vilket sätt som den digitala delen av läromedlen bidrar till lärandet av kommunikationsförmågan inom matematik. För att få svar på forskningsfrågorna har en läromedelsanalys genomförts på tre olika digitala läromedel i matematik. LÄS MER

  4. 4. Tillgänglighet för dyslektiker på svenska myndigheters hemsidor

    M1-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Therese Hedeblom; Rut Frisk; [2022]
    Nyckelord :Accessibility; dyslexia; WCAG; web design; Tillgänglighet; dyslexi; WCAG; webbdesign;

    Sammanfattning : Web accessibility is something that affects all public actors in society. In this research the focus is on dyslexic users and Swedish authorities and how they follow the guidelines according to WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). LÄS MER

  5. 5. ATT GÖRA SIN RÖST HÖRD Hur fungerar tal-till-text-verktyg som skrivhjälpmedel för personer med afasi?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Hanna Hansson; Magdalena Andersson; [2021-02-12]
    Nyckelord :afasi; automatisk taligenkänning; skrivande; tal-till-text-verktyg; digitala hjälpmedel; aphasia; automatic speech recognition; writing; speech-to-text-technology; digital assistive technology;

    Sammanfattning : Studien undersökte om användning av tal-till-text-verktyg hade effekt på skrivförmågan hos personer med afasi, samt om skillnader i dikteringskorrekthet uppstod mellan personer med afasi och en referensgrupp bestående av två personer utan känd neurologisk sjukdom. Med dikteringskorrekthet menas hur korrekt tal-till-verktyget skrev ner det som talats in. LÄS MER