Sökning: "dominerande diskurser"
Visar resultat 31 - 35 av 186 uppsatser innehållade orden dominerande diskurser.
31. "Femoids are evil" : En netnografisk studie om incels språkliga praktik
Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate discourses on gender and exclusion constructed in texts written on an internet forum by the group incels, and then to see if and if so how these could contribute to exclusion. The study's questions are centered on how constructions of gender are made visible and maintained, and how exclusion is made visible in the text. LÄS MER
32. Inte alla män - men : En diskursanalys om incels som fenomen
Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Studiens syfte är att granska och utforska incels som fenomen genom att analysera dominerande diskurser och centrala komponenter på hemsidan incels.is. Studiens frågeställningar har uppkommit genom de främst dominerande och centrala diskurserna som upprätthålls på incels.is, vilka är: samhället, kön och feminism samt våld. LÄS MER
33. Trygghet och demokrati – den goda förskolebarndomens kärna? : Dominerande diskurser och interdiskursiva mönster i förskolors plan mot kränkande behandling
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och kritiskt granska förskolors plan mot kränkande behandling med fokus på dominerande diskurser och interdiskursiva mönster i formuleringarna kring arbetet mot kränkande behandling. Det empiriska materialet består av förskolors plan mot kränkande behandling samt övergripande nationella policydokument. LÄS MER
34. Fantasier om fantasi : Slöjdens uttrycki en normkritisk reflektion
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet är att undersöka diskurser som rör slöjdens estetiska och kulturella uttryck, samt att sedan reflektera över dessa ur ett normkritiskt perspektiv. Studieobjektet är således diskurserna, men en delstudie är att undersöka hur slöjdlärare som diskursiva subjektinvesterar affektivt i vissa diskurser. LÄS MER
35. Digitalisering till varje pris : Digitalization unconditionally
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Studien är en kritisk utbildningsvetenskaplig studie med syfte att på övergripande plan undersöka vilka maktrelationer som reproduceras av det språkbruk som används i policydokument rörande digitalisering i förskolan. Syftet är också att visa vilka effekter digitaliseringen i förskolan kan ge för framtiden och att synliggöra dominerande diskurser i de analyserade dokumenten. LÄS MER