Sökning: "educational guidance"

Visar resultat 16 - 20 av 151 uppsatser innehållade orden educational guidance.

  1. 16. Utbilda trädkramare, bergsbestigare eller tävlingsorienterare? : En intervjustudie om idrottslärares sätt att tala om friluftsliv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Erik Jorderud; Gabriel Ingemansson; [2023]
    Nyckelord :Platsresponsiv pedagogik; Diskursanalys; Friluftsliv; Friluftslivsundervisning; Aktivitetsdiskurs; Idrott- och hälsa; Utomhuspedagogik; Outdoor education;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med undersökningen är att skapa kunskap om hur idrottslärare på gymnasienivå talar om sitt arbete med friluftsliv. Analysen genomfördes med hjälp av en Foucault-inspirerad diskursanalys för att redovisa hur lärare talar om friluftsliv, naturen och ämnesplanen i förhållande till sin undervisning. LÄS MER

  2. 17. Asymmetrical Collaboration in VR and the Impact of Embodiment during a Guided Procedural Learning Task

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Larissa Wagnerberger; [2023]
    Nyckelord :virtual reality; symmetrical and asymmetrical system; collaborative learning; procedural learning; embodiment; virtual reality; symmetriska och asymmetriska system; samarbetsinriktad inlärning; procedurellt lärande; förkroppsligande;

    Sammanfattning : Virtual Reality (VR) is valuable for educational purposes, particularly procedural learning. However, single-user applications lack the benefits of teacher guidance. Symmetrical VR systems, where both teacher and student use VR, have limitations in supervision and accessing external materials. LÄS MER

  3. 18. "det behövs, för att alla barn ska få lyckas utifrån sina förutsättningar" : En kvalitativ studie med fokus på specialpedagogisk handledning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linda Pahlberg Karlsson; Jessica Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; kompetensutveckling; likvärdighet; specialpedagogik; specialpedagogisk handledning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka förskollärares erfarenheter av specialpedagogisk handledning i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Med utgångspunkt i en fenomenologisk ansats undersöktes därför fyra förskollärares erfarenheter av samverkan med specialpedagog. LÄS MER

  4. 19. Kompetens och ledarskap hos studie- och yrkesvägledare i rollen som gruppvägledare

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna Kreissl; Eriksson Caroline; [2023]
    Nyckelord :Group guidance; Leadership; Competence; Gruppvägledning; Ledarskap; Kompetens;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate which competence is used and in what way leadership is exercised by guidance counselors in the role as a group counselor. The use of group guidance techniques is, according to the International Association for Educational and Vocational Guidance, IAEVG, (2018) part of the specialist competence for guidance counselors. LÄS MER

  5. 20. Arbetare, bildning och genus : En undersökning av bildningsidealet i delar av den socialistiska arbetar- och kvinnorörelsens press under perioden 1900-1930

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :David Liew; [2023]
    Nyckelord :Bildning; arbetarrörelsen; kvinnorörelsen; genus; socialism;

    Sammanfattning : This thesis studied how educational ideals (bildningsideal) were constructed for the working class in the socialist working-class newspapers Arbetet and Social-Demokraten and compared it to the education ideals for women in the feminist working class newspaper Morgonbris within the period 1900-1930. The purpose of this thesis was to analyze how the workers’ education-ideals were constructed in the newspapers, how they were communicated and to whom they were encouraged. LÄS MER