Sökning: "egna sagor"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden egna sagor.

  1. 1. En studie om integration i förskolan och inkludering av barn med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Yasmin Aluuan; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; Språkinlärning; svenska som andraspråk och mångkulturella.;

    Sammanfattning : Abstract: Denna studie har som syfte att undersöka hur förskollärare förhåller sig och arbetar med inkludering av barn med svenska som andraspråk och om det går att förbättra deras inkluderande arbetssätt.Undersökningen använder en kvalitativ forskningsmetod där individuella intervjuer analyseras med etablerade teorier i språkinlärning och inkludering av flerspråkiga barn som inte pratar svenska. LÄS MER

  2. 2. Sagor för framtidens kompetenta samhällsmedlemmar : En kvalitativ studie om litteratur som läromedel i förskolan och dess inverkan på barns aktörskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martina Löf; Hanna Strömbäck; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Aktörskap; Läromedel; Fostran; Känslor; Moral; Förskola;

    Sammanfattning : Studien undersöker ”Tio små kompisböcker” som läromedel och bokseriens budskap för vad som anses viktigt för barn att lära sig samt hur det kan påverka barns aktörskap. Studien består även av intervjuer med förskollärare om hur och i vilket syfte de arbetar med bokserien i förskolans undervisning. LÄS MER

  3. 3. H.C Andersen en försvarare av sin tids manlighetens ideal, eller blott en vekling? : En analys över hur det manliga och maskulina idealet yttrade sig i Andersens sagor under 1840-talet.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Emma Danielsson; [2022]
    Nyckelord :Historia; manlighet; maskulinitet; homosocial konstruktion;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats granskar 8 av H.C Andersens sagor som gavs ut under 1840-talet utifrån två teorier. Den första är teorin innebär att manlighet är en homosocial konstruktion och den andra teori hävdar att skönlitteraturen ger läsaren en bild av vilka normer och värden samhället och författaren hade under den period då verket skrevs. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med integration av barn med annat modersmål än svenska i förskolan. : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Bodén Maria; [2021]
    Nyckelord :children with another mother tongue; diversity; inclusion; integration.; barn med annat modersmål; inkludering; integration och mångfald.;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate and to be able to contribute with knowledgeabout preschool teachers' work with integrating children with a mother tongue other thanSwedish in preschool. To investigate how the preschool teachers work in the way ofincluding all the children. LÄS MER

  5. 5. Och så levde hon lycklig i alla sina dagar... : En litteraturstudie om genusstrukturer i sagor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping

    Författare :Agnes Lindell; Lovisa Törnebladh; [2019]
    Nyckelord :sagor; kvinnliga karaktärer; skola; genusperspektiv; normer;

    Sammanfattning : Hur framställs egentligen kvinnliga karaktärer i sagor och har dessa framställningar någon påverkan på barn i deras skapande av den egna könsidentiteten? Vi har utifrån forskning försökt besvara hur kvinnliga karaktärer framställs i traditionella sagor, samt hur barn uppfattar karaktärer i traditionella och i feministiska sagor. Då skolan har i uppdrag att aktivt motverka stereotypiska könsmönster och ge elever möjlighet till att finna sin unika egenart, anser vi att det är av hög relevans att studera hur de texter elever möter kritiskt kan granskas utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER