Sökning: "children with another mother tongue"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden children with another mother tongue.

  1. 1. MULTILINGUAL EDUCATION IN SWEDISH PRESCHOOLS

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Desmond Amakye; [2021-08-16]
    Nyckelord :multilingual education; early childhood education; second language development; communication;

    Sammanfattning : Aim: This thesis studies to create an understanding of how preschool teachers are supporting multilingual children to develop their languages in Swedish preschools. The Swedish Preschool Curriculum states that children with another first language than Swedish should be given the opportunity to develop in all their languages. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med integration av barn med annat modersmål än svenska i förskolan. : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Bodén Maria; [2021]
    Nyckelord :children with another mother tongue; diversity; inclusion; integration.; barn med annat modersmål; inkludering; integration och mångfald.;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate and to be able to contribute with knowledgeabout preschool teachers' work with integrating children with a mother tongue other thanSwedish in preschool. To investigate how the preschool teachers work in the way ofincluding all the children. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med barn med annat modersmål i förskolan : En essä om samspel och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kim Johansson; [2017]
    Nyckelord :Secondary language learning; second language; first language; native language; language learning; inclusion; play; literacy; interaction; preschool; Andraspråksinlärning; andraspråk; förstaspråk; modersmål; språkinlärning; inkludering; lek; litteracitet; samspel; förskola;

    Sammanfattning : Jag vill med den här essän synliggöra problematiken som kan uppstå med barn som har annat modersmål än svenska, i den svenska förskolan. Hur kan vi inom förskolan på bästa möjliga sätt ta emot dessa barn, hjälpa dem med andraspråksinlärningen samt samspela med andra barn? Jag undersöker hur och vad vi pedagoger kan använda oss av för verktyg, och vad som är viktigt att tänka på, när vi använder oss av dem. LÄS MER

  4. 4. Challenges of teachers working in a multicultural pre-school literacy class with native Arabic-speaking children

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maisaa Abughalioun; [2016-08-16]
    Nyckelord :emergent literacy; multicultural; preschool teacher; early childhood literacy;

    Sammanfattning : This study explored the role of the teacher in implementing emergent literacy in Swedish preschools. The participants in this study were six preschool teachers, five Arabic children and five Arabic parents. Data for this study were collected from interviews and observations before they were analyzed. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga barns inkludering i förskolan : En studie om förskollärares arbete kring barn med annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Jenny Skoglöf; [2016]
    Nyckelord :Preschool; Preschool teacher; Children; Mother tongue; Multilingual; Inclusion; Exclusion; Förskola; Förskollärare; Barn; Modersmål; Flerspråkig; Inkludering; Exkludering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur de barn i förskolan som har ett annat modersmål än svenska inkluderas i barngruppen. Att inkluderas innebär för dessa barn att de tillsammans med övriga barn i barngruppen betraktas som en helhet. Detta medför att inga barn exkluderas för sina olikheter och att olikheter främjar lärandet. LÄS MER