Sökning: "ensemble lessons"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden ensemble lessons.

  1. 1. ”Det kändes mer som att vi var ett band …” : Elevperspektiv på kamratrespons i ensembleundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Max Nordström; Malin Näslund; [2023]
    Nyckelord :ensembleundervisning; feedback; gymnasieskolan; kamratbedömning; kamratrespons; lärande; musikpedagogik; utbildningsvetenskap; ensemble lessons; high school; learning; peer assessment; peer response; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The interest in conducting this study arises from our thoughts and findings from two main areas. Firstly, our positive experiences from peer response in other subjects than music, and secondly, our positive experiences from playing in bands where the feedback between members plays a key role. LÄS MER

  2. 2. Det skulle kunna ingå i nån sorts ensembleledning: En studie om inkludering av stråk- och blåsinstrument i ensembleundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amanda Josefsson; Lottie Svensson; Ludvig Nordgren; [2022]
    Nyckelord :Blåsinstrument; Ensembleundervisning; Inkludering; Instruering; Kompinstrument; Ledning; Musiklärare; Musiklärarutbildning; Pop- och rockmusik; Stråkinstrument; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Band instruments; Direct; Ensemble activities; Include; Instruct; Music teachers; Music teacher education; Pop and rock music; String instruments; Wind instruments; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers include and furthermore instruct and direct string and wind instrumentalists in ensemble activities, such as western popular music and rock music. Our question at issue is how active and prospective music teachers work inclusive and thereby instruct and direct string and wind instrumentalists in the ensemble activities. LÄS MER

  3. 3. Musiklärares förhållningssätt till digitala verktyg : – en kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Ludvig Alfvén; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; music theory; ensemble; approaches; music education;

    Sammanfattning : This study aims to deepen knowledge of active ensemble and music theory teachers' approaches to the use of digital tools and digital technology as a tool for students' musical development in music education. To investigate music teachers' approaches to the subject, four individual semi-structured interviews, with two music theory teachers and two ensemble teachers, were conducted. LÄS MER

  4. 4. Förkroppsligat lärande: En studie om gymnasieelevers upplevelse av rörelse i rytmikundervisningen på estetiska programmet med inriktning musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sonja Spisska Enebjörn; [2021]
    Nyckelord :Rörelse; Kropp; Rytmikmetoden; Rytmik; Musikundervisning; Dalcroze; Body; the Eurythmic Method; Eurythmics; Music Teaching; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I musikundervisning används rytmikmetoden som en helhetspedagogik för kunskapsinhämtning och för att stärka förståelse för musikteori. I rytmikmetoden är rörelse av kroppen centralt. LÄS MER

  5. 5. Trombon på svenska : Att ta sig an svensk folkmusik som modern brassmusiker

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Jonas Brodin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det här arbetet är en dokumentation av en kreativ process baserad på folkmusik från Dalarna och ensembleformer där trombonen är det centrala instrumentet. Syftet med arbetet är att bidra med något nytt till trombonensembles repertoar, samt att ge mig själv och andra trombonister möjlighet att framföra nyanserade arrangemang av folkmusik med stor respekt för ursprungsmaterialet, men också en öppenhet för konstnärligt utforskande och inspirationskällor i den existerande brassrepertoaren. LÄS MER