Sökning: "equivalent education"

Visar resultat 21 - 25 av 230 uppsatser innehållade orden equivalent education.

  1. 21. Den funktionella samhällsmedborgaren : en diskursanalys av läroplanernas syn på fostran inom Idrott och hälsa från 1962–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Thérèse Lindberg; Emilia Liebendörfer; [2023]
    Nyckelord :Curriculum; physical education; dicipline; Idrott; gymnastik; Läroplan; läroplansteori; fostran; diskursanalys; idrott och hälsa; skolidrott;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studies syfte var att analysera den svenska skolans läroplaner under perioden 1962–2022, där vi mer specifikt avsåg att analysera vad som uttrycks om eleven som en funktionell samhällsmedborgare inom ämnet idrott och hälsa: Vilka centrala begrepp och värdeord används i läroplanerna över tid? Vilka egenskaper, utöver fysiska förmågor, lyfts fram i kursplanen ämnet idrott och hälsa? Utmärks utformningen av kursplanen i idrott och hälsa av kontinuitet eller förändring över tid? Teori och metod Användandet av en diskursanalys ser vi både som teori och metod för vår studie. Då det finns en mängd olika diskurser har vi valt att använda oss av kritisk diskursanalys kopplat till Faircloughs analysmodells tre olika nivåer. LÄS MER

  2. 22. Friluftsliv i idrott och hälsa : En studie om skilda förutsättningar inom undervisningen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Ludvig Holmertz; Hampus Larsson; [2023]
    Nyckelord :Friluftsliv; Idrott och hälsa; Undervisningstid; Centralt innehåll; Bedömning; Ramfaktorer;

    Sammanfattning : This study concerns the education of school friluftsliv in Physical Education in upper secondary schools in Sweden. The purpose of this study was to investigate the potential influence that frame factors may have on the teaching in school friluftsliv education with a particular focus on planned teaching hours, evaluation of the central content and assessment. LÄS MER

  3. 23. Barns flerspråkiga kommunikation i förskolans undervisningssituationer : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Simone Bergstrand; Louise Lyberg; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; flerspråkigt arbetssätt; förskola; förskollärare; första språk; kommunikation; mångfald; undervisning;

    Sammanfattning : The aim of this research project was to study children's multilingual communications in learning conditions. And how children can use their first languages and how preschool teachers perceive how different first languages are being used in learning conditions. LÄS MER

  4. 24. En marionetts arbete? : En studie om förskollärares förutsättningar för de pedagogiska relationerna och för en likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Magdalena Dimitrievska; Sandra Lindeberg; [2023]
    Nyckelord :Förskola; likvärdighet; pedagogiska relationer; uppdrag;

    Sammanfattning : Abstract   I Sverige är strävan om en likvärdig förskola fundamental för att kunna uppfylla dess kompensatoriska uppdrag men enligt Skolinspektionens (2018) rapport visar det sig att likvärdigheten inte uppnås. Då brännpunkten för en likvärdig utbildning enligt Persson (2015) är de pedagogiska relationerna blir det en kontrovers eftersom förskollärarna får ett alltmer utökat uppdrag utanför barngruppen. LÄS MER

  5. 25. A phenomenographic study embracing the "wickedness" of education as sustainable development: Mapping the qualitatively different ways in which South-East European immigrants in Sweden understand the concept of Sustainable Development

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Martina Lazarevska; [2022-11-25]
    Nyckelord :Sustainable Development; Education for Sustainable Development; Education as Sustainable Development; phenomenography; wicked problems’’;

    Sammanfattning : Aim: This research is situated in education as sustainable development. It, therefore, aims to embrace the ‘‘wickedness’’ of sustainable development by allowing for qualitatively different ways of understanding to emerge from the participants’ descriptions. LÄS MER