Sökning: "ett budskap till alkohol"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden ett budskap till alkohol.
1. Ungas attityder till alkohol och droger : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka ungas attityder till alkohol och droger. De senaste åren har alkoholkonsumtionen bland unga minskat till historiskt låga nivåer. Ungas attityder till narkotika har blivit mindre negativa de senaste åren, samtidigt som inga stora förändringar har framkommit när det gäller narkotikaanvändning. LÄS MER
2. Statens måttfulla omtanke -En retorisk textanalys av Systembolaget och Svenska Spels ansvarsretorik
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Med hjälp av en retorisk textanalys syftar uppsatsen till att undersöka hur Systembolaget och Svenska Spels reklamfilmer kan förstås utifrån lagkravet om måttfullhet samt hur filmerna förhåller sig till Carrolls CSR-pyramid. Undersökningen grundar sig i att det idag har blivit allt vanligare för företag att kommunicera hur de tar ansvar gällande dess påverkan i samhället. LÄS MER
3. Spela måttfullt -En multimodal genreanalys av nätcasinons lockelser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Reklam är idag en självklar del i samhället och med teknologin som idag finns har den digitala marknadsföringen tagit en allt större plats. Ett område inom reklam som under de senaste åren ökat kraftigt är spelreklam. LÄS MER
4. Du är inte ensam : Hur en kommun kan använda sig av retorik och berättarteknik i informationsmarterial för att nå ut till barn och ungdomar i utsatta miljöer
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : In Sweden there are about 385,000 children and adolescents living with one or two parents who abuse alcohol. All over the country there is several organizations and operations that work to provide these children with a place where they can speak out, regain trust in adults and grow as people. LÄS MER
5. Köp alkohol, men drick inte! : En studie om Systembolagets dubbla budskap och trovärdighet.
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur Systembolagetkommunikativt försöker lösa problemet att sända dubbla budskap,att sälja alkoholprodukter och samtidigt förespråka ett merhälsosamt förhållningssätt till alkohol. Uppsatsen har också föravsikt att studera om det är trovärdigt att samma avsändare sändertvå budskap som är motsägande. LÄS MER