Sökning: "examensarbete förskolan observation"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden examensarbete förskolan observation.

  1. 1. Barns inflytande : På vilket sätt ges barn inflytande i förskolans verksamhet?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mira Misic; Natalie Hellgren; [2020]
    Nyckelord :förskola; barn; förhållningssätt; inflytande;

    Sammanfattning : Förskolan har ett stort och viktigt uppdrag i att ge alla barn möjlighet och förutsättningar till grunden i ett livslångt lärande. Förskolan ska inbjuda till en spännande och lärorik miljö där barnen lockas och uppmuntras till att utforska och lära sig nya saker samt ta ansvar för och påverka sitt eget lärande. LÄS MER

  2. 2. Lek som uppstår utomhus : En kvalitativ studie om hur barn, pedagoger och material samhandlar i utomhuslek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mariana Martinez; Simona Steifo; [2019]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; lek; utomhus; neomaterialistiskt perspektiv; materialitet; samhandlande;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utifrån ett neomaterialistiskt perspektiv undersöka hur barn, pedagoger och material samhandlar i utomhuslek på förskolan. För att få syn på samhandlandet mellan de olika materialiteterna utförde vi en kvalitativ studie i form av observationer. LÄS MER

  3. 3. ”Ingen fara, ingen fara” : En observationsstudie om barns kamratkulturer i fri lek utifrån Corsaros teorier.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Cheng; Yiliu Chen; [2019]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; lek; lärande; fri lek; förskola; kamratkultur; kamratallianser; interaktion; artefakter; strategier; regler; tolkande reproduktion; agens;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka och öka kunskap om barns kamratkulturer i fri lek med fokus på fysiska artefakter, regler och strategier. För att undersöka detta använder vi oss av Corsaros teorier som teoretiskt perspektiv. Studien utförs i en barngrupp utifrån en svensk förskolekontext i inomhusmiljöer. LÄS MER

  4. 4. Lekande och lärande utmaning. : En studie om matematik med duplomallar i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Börjesson; Charlotta Hellström; [2018]
    Nyckelord :Matematik; undervisning; duplo; duplomallar;

    Sammanfattning : Inledning Detta examensarbete syftar till att undersöka hur barn använder matematik när de bygger med duploklossar (Lego) efter duplomallar i förskolan. Detta med anledning av de stärkta mål och riktlinjerna i läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev. 2010) inom bland annat matematik. LÄS MER

  5. 5. ”Jag vill leka med min kompis”. ”Det går inte, det är ju fullt”. : En kvalitativ studie kring hur användandet av valtavlan synliggör barns delaktighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Lina Tomsson; Louise Svensson; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; valtavla; förskola; observation; val;

    Sammanfattning : Detta examensarbete grundar sig på en kvalitativ studie med syfte att undersöka hur användandet av valtavlan synliggör barns delaktighet i förskolan. Eftersom det finns begränsad forskning kring valtavlan är barns delaktighet i förskolans verksamhet studiens utgångspunkt. LÄS MER