Avancerad sökning
Visar resultat 21 - 25 av 245 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
21. Stilövningar
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : Detta examensarbete tar avstamp och inspiration från boken Stilövningar (originaltitel Exercices de style) från 1947, av den franske författaren och poeten Raymond Queneau, i vilken han återberättar en och samma historia på 99 olika sätt. Det är vare sig den, i boken, banala grundberättelsen eller den enskilda återberättelsen som är intressant, utan det är i upprepningen och relationen dem emellan som något uppstår. LÄS MER
22. Att levandegöra texten : En studie av texter i utställningsmiljö
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Detta är ett examensarbete inom Informationsdesign med inriktning textdesign. Studien tar sin utgångspunkt i Svenska Unescorådets: Rekommendation om skydd för och främjande av museer och samlingar, deras mångfald samt roll i samhället (2015). LÄS MER
23. Ivö besökscentrum
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : Between Kristianstad and Bromölla is Ivö, Skåne's largest island, which is currently unknown outside the region. On the northern tip of the island, a primary rock rises 134 meters above sea level, so-called Ivö Klack. LÄS MER
24. Hur fyra lärare i Skåne undervisar historia för att stärka elevernashistoriemedvetande och identitetsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Att undervisa i historia kräver att eleverna stärker sitt historiemedvetande och sin identitet genom undervisningen. Enligt Skolverkets styrdokument ska skolan hjälpa till att skapa ”en trygg identitet och medvetenhet” för elevernas personliga och kollektiva identitet. LÄS MER
25. Historielärares syn på eurocentrism och mångkulturalism i kursplanen och i sin undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Under våra praktikplatser och vid en granskning av kursplanen i historieämnet har vi reagerat på att stora delar av det centrala innehållet är väldigt Europa-centrerat. Det står även att vi som lärare bör arbeta mer med ett mångkulturellt perspektiv i vår undervisning. LÄS MER