Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Magnus Hagström; [2023]
    Nyckelord :internet; teaching technology; technology didactics; technological literacy; textbook analysis; curriculum emphasis; educational focus; systems language; companion meanings.; internet; teknikundervisning; teknikdidaktik; läromedelsanalys; bildningsemfaser; bildningsfokus; systemspråk; följemeningar.;

    Sammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER

  2. 2. Representationer av kemisk bindning i läroböcker : En komparativ innehållsanalys av läroböcker inom gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mikael Gullstrand; [2023]
    Nyckelord :Degree project; educational sciences; didactics; chemistry education; chemistry; chemical bonding; text analysis; textbook analysis; content analysis; comparative analysis; Examensarbete; utbildningsvetenskap; didaktik; kemi; kemisk bindning; textanalys; läromedelsanalys; innehållsanalys; komparativ analys;

    Sammanfattning : Kemisk bindning är ett av de mest centrala begreppen inom kemin. Allt inom kemi handlar om interaktioner och transformationer mellan olika atomära, molekylära och joniska strukturer som resulterar i fysiokemiska förändringar. LÄS MER

  3. 3. Den internationella samhällskunskapsboken : En tematisk läromedelsanalys av hur internationella relationer framställs i olika samhällskunskapsböcker

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Johan Isacsson; [2022]
    Nyckelord :controversial issues; internationella relationer; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att belysa, undersöka och försöka förklara hur internationella relationer framställs i olika samhällskunskapsböcker under två olika tidsperioder. Syftet är samhällskunskapsdidaktiskt eftersom det är meningen att läromedlet samhällskunskapsboken ska spegla samhället och den värld vi lever i under en viss tidsperiod. LÄS MER

  4. 4. Religionskunskapsläromedels-analys på islam-kapitel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Faisal Haya; Susanna Benatti; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; islam; orientalism; postkolonialism; skola; genus; religion; intersektionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en läromedelsanalys vars fokus kommer ligga på att analysera sexreligionskunskapsläromedel som håller sig inom tidsramen 2011 fram till idag 2022. Syftet äratt se hur författaren/författarna presenterar islam i läroböckerna samt vilka maktstrukturersom vi finner med hjälp av våra fyra teoretiska glasögon. LÄS MER

  5. 5. Genus i spanska läromedel : En diskursanalys av könsmångfald i serien Próxima Estación.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nayelli Alejandra Maldonado Montúfar; [2022]
    Nyckelord :Spanska; genus; läromedelsanalys; könsmångfald; diskursanalys; HBTIQ .;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att genom diskursanalys undersöka hur genus framställs på ett socialt konstruerat sätt i ett urval av spanska läromedel avsedda fö elever på gymnasienivå. Studien hade också för avsikt att utforska ifall läroböckerna i spanska tog hänsyn till HBTIQ+-personer och genusfrågor i förhållande till styrdokumentens utgångspunkter. LÄS MER