Sökning: "examination i demokrati"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden examination i demokrati.

  1. 16. Varför undervisa om Förintelsen? : En intervjustudie om hur historielärare i högstadietundervisar om Andra Världskriget och Förintelsen i samband medvärdegrundsarbetet

    Magister-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Karlsson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This is an interview- and literature study that discusses teaching about the Second World War and the Holocaust, while working with the basic values in grade 7-9. The purpose with this examination is to see how teachers of history in grade 7-9 choose to teach about the Second World War and the Holocaust, how they work to integrate the basic values in their education and whether the teachers’ education can be sustained by the Swedish school curricula. LÄS MER

  2. 17. ”Vi låter oss inte stoppas av andras kamp mot grundläggande demokratiska värden” : En narrativ analys av Sverigedemokraternas kriskommunikation efter Utöya

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :William Albrecht; [2012]
    Nyckelord :Utöya; democracy; crisis; narrative; pentad; dichotomy; crisis communication; Sweden democrats; Åkesson; the critics; Breivik; Utöya; demokrati; kris; narrativ; pentad; dikotomi; kriskommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka Sverigedemokraternas kriskommunikativa försvar efter kritiken som uppkom mot partiet i samband med högerextremisten Anders Behring Breiviks massmord på Utöya 2011. I detta har jag ur ett narrativt perspektiv undersökt partiledaren Jimmie Åkessons förklaring till krisen och hur denna samspelar med partiets interna berättelse. LÄS MER

  3. 18. Medborgarinflytande i Malmö stad - En analys av Malmöinitiativet och Malmöpanelen

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Kalle Eskilsson; [2012]
    Nyckelord :Demokrati; medborgarinflytande; medborgardialog; jämlikhet; resurser; Malmöpanelen; Malmöinitiativet;

    Sammanfattning : Uppsatsen har till syfte att kartlägga problematiken med inflytandegrad och olika förutsättningar för politiskt deltagande för Malmö stads invånare genom Malmöinitiativet och Malmöpanelen. Det är två demokratiska innovationer som implementerats i Malmö stad för att utöka invånarnas politiska delaktighet och stärka legitimiteten i politisk beslutsfattning. LÄS MER

  4. 19. Diskussion som demokratifostrande metod : Fyra samhällskunskapslärares perspektiv

    Master-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Jessica Ulldal Simonsson; [2011]
    Nyckelord :Discussion; deliberative; democracy; high school; teacher; gender and time; Diskussion; deliberativ; demokrati; gymnasiet; lärare; genus och tid;

    Sammanfattning : Nyligen gjord forskning på området demokratiundervisning har visat att den undervisning som ges idag inte lever upp till målet om att fostra demokratiskt tänkande och agerande medborgare och vi behöver därför se över vad som kan göras för att ändra på detta. Syftet med min undersökning är därför att genom intervjuer med fyra samhällskunskapslärare på gymnasiet få inblick i deras syn på diskussioners möjlighet att fostra mer demokratiskt aktiva medborgare. LÄS MER

  5. 20. Försvarad eller försvagad demokrati? : En intervjustudie om hur globaliseringen har påverkat demokratin i Kenya.

    M1-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Fredrik Hultberg; [2009]
    Nyckelord :demokrati; globalisering; Kenya; Afrika; didaktik; demokratipåverkan; globaliseringsdebatt; history and government; inbördeskrig; val; beslutsprocesser; lärare; lärarstuderande; Nakuru; Nyahururu; Mombasa; Östafrika; Kolonialisering; Självständighet;

    Sammanfattning : The main purpose of the examination research project is to analyze and describe how democracy and globalization is understood when they are integrated in the developing country of Kenya. This has been reflected by interviewing Kenyan teachers in history and government, to receive their view on globalization and its affects on democracy. LÄS MER