Sökning: "explicit innehåll"

Visar resultat 21 - 25 av 85 uppsatser innehållade orden explicit innehåll.

  1. 21. Den formativa bedömningens inverkan på elevers läs- och skrivprogression i svenskämnet : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ronja Mattsson; [2021]
    Nyckelord :formativ bedömning; återkoppling; bedömning för lärande; kamratbedömning; självbedömning; självreglerat lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ämnesdidaktisk forskning undersöka hur svensklärare i årskurs 7–9 kan använda sig av formativ bedömning för att utveckla elevers läs- och skrivprogression. De tre frågeställningarna syftar till att ta reda på: hur lärare kan presentera syfte, mål och innehåll till eleverna, hur lärarna kan kontrollera elevernas lärandeprocess samt hur lärarna kan implementera formativ bedömning i sin under-visning så att eleverna kan vara ägare av sitt eget lärande. LÄS MER

  2. 22. Making Room for Play : A play-centric workshop proposal for increasing girls' game literacy and access to games

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Leoni Bassenge; [2021]
    Nyckelord :Game access; game literacy; game workshop; play-centric; video games; marginalization; gender and games; speltillgång; spelkunnighet; spel-workshop; spel-fokus; videospel; marginalisering; kön och spel;

    Sammanfattning : This thesis addresses the gender-specific game access inequalities that exist between male and non-male children. To do this, it proposes a conceptual workshop design named SpielRaum, which aims to offer teens of marginalized genders a safe space to access games. LÄS MER

  3. 23. Ett metaspråkligt vakuum. En intervjustudie av svensklärares grammatikundervisning på gymnasiet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Johannes Strand; [2021]
    Nyckelord :grammatik; grammatikundervisning; metaspråk; lingvistisk litteracitet; gymnasieskolan; grammar; grammar teaching; metalanguage; linguistics literacy; upper secondary school; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The syllabus in Swedish in upper secondary school should be based on, but not overlap, the syllabus in Swedish in primary school. Grammar is only implicitly described in Swedish 1 and is explicitly mentioned only once you move on to Swedish 2. LÄS MER

  4. 24. Skriv dig till språket - En studie om engelskämnets skrivstödjande aspekter för undervisningen i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Laura Stenman; Signe Walter; [2021]
    Nyckelord :the writing process; English as a second language; textbooks; the Teaching and Learning Cycle; explicit teaching.; skrivprocessen; engelska som ett andraspråk; läroböcker; cirkelmodellen; explicit undervisning.;

    Sammanfattning : I engelskämnets centrala innehåll och kunskapskrav ställs det krav på att eleverna i slutet avårskurs 6 ska kunna skriva olika typer av texter. Samtidigt identifieras skrivandet som enmöjliggörande faktor för utvecklingen av ett andraspråk. LÄS MER

  5. 25. VAR FINNS DE ETISKA ÖVERVÄGANDENA I UTBILDNING FÖR HÅLLBAR UTVECKLING I SVERIGE?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Markus Esbjörnsson; [2020-03-09]
    Nyckelord :etik; etiska överväganden; etiska dilemman; hållbar utveckling; utbildning för hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka ifall utveckling av förmågan att göra etiska överväganden inkluderas i dokument kopplade till processen utbildning för hållbar utveckling i grundskolan i Sverige. Teori: Undersökningen utgår ifrån teorin att förmågan att kunna göra etiska överväganden är en förutsättning för hållbar utveckling och att utveckling av denna förmåga bör vara inkluderad i utbildning för hållbar utveckling. LÄS MER