Sökning: "företags samhällsansvar"
Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade orden företags samhällsansvar.
1. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER
2. Företags materialval ur miljö- och hållbarhetsperspektiv : En jämförelse mellan primära och sekundära material i samverkan med HMS Industrial Networks AB
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : För att säkerställa tillgången på resurser för framtida generationer måste vi införa ett cirkulärt förhållningssätt. Därav måste vi se till att använda rätt material som kan utvinnas och återvinnas med minsta möjliga miljöpåverkan och högsta möjliga effektivitet. LÄS MER
3. Påverkar socialt ansvarstagande den finansiella prestationen? : En studie om svenska små- och medelstora företag
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Bakgrund och problem: Sverige är ett av de mest hållbarhets medvetna länderna i världen (Robecosam, 2021) med ett stort antal företag som prioriterar och rapporterar CSR-aktiviteter. Med det i åtanke är CSR ett växande intressant ämne vilket är ett omdiskuterat inom akademisk forskning, framförallt vilken effekt den har för företag som implementerar det. LÄS MER
4. En kvantitativ studie om sambandet mellan hållbarhetsredovisning och resultatmanipulering i en svensk kontext
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Hållbarhet är ett ständigt aktuellt och diskuterat ämne och hur företag arbetar för att tasitt samhällsansvar likaså. Det ökade intresset och de ökade förväntningarna på företaghar lett till att fler och fler företag redovisar sitt hållbarhetsarbete vilket i sin tur harmedfört möjligheten att studera ämnet. LÄS MER
5. CSR i marknadsföring inom mäklarbranschen : En studie om hur CSR kan implementeras i inom mäklarbranschen för att höja förtroendet hos kunderna
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : This study aims to map how companies in the brokerage industry can use Corporate Social Responsibility (CSR) in their marketing to increase customers' trust in them. A lack of trust is something that the brokerage industry suffers from, which becomes problematic when customers do not feel a trust in the company that will help them in one of life's biggest purchases. LÄS MER