Sökning: "företags sociala ansvarstagande"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden företags sociala ansvarstagande.

  1. 1. Unga konsumenters attityder till socialt ansvarstagande inom varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alma Sander; Carl Lindblad; [2023]
    Nyckelord :CSR; young consumers; social responsibility; strategic communication; sustainable brand communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka unga konsumenters attityder till företags sociala ansvarstagande. Forskningsfrågorna är 1. Hur ser unga konsumenters attityder ut till socialt ansvarstagande? 2. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsrapporter är bra men inte lätt att använda : En kvalitativ undersökning av hållbarhetsrapporter utifrån svenska privatinvesterare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Bazvand Amin; Alisina Heydari; [2023]
    Nyckelord :Retail investors; Sustainability reports; GRI and ESG-ratings; attitude; Privatinvesterare; hållbarhetsrapporter; GRI och ESG-ratings; attityd;

    Sammanfattning : Problematisering: Studien har identifierat brist på forskning som redogör användbarheten av hållbarhetsrapporter för privatinvesterare i Sverige. Befintlig forskning har genomförts mest från företag och institutionella investerares perspektiv, därmed föreligger ett gap som behöver studeras. LÄS MER

  3. 3. ESG och finansiell prestation : En kvantitativ studie om branschtillhörighets betydelse vid förhållandet mellan ESG-poäng och finansiell prestation

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Carl Krii; Joel Wiktorsson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; ESG; Financial performance; Sensitive; Non-sensitive; ROE; ROA; Tobin s Q; Stakeholder theory; Shareholder theory; Legitimacy theory.; Hållbarhet; ESG; Finansiell prestation; Känsliga; Icke-känsliga; ROE; ROA; Tobin´s Q; Intressentteorin; Aktieägarteorin; Legitimitetsteorin.;

    Sammanfattning : Klimatkrisen är en av de största utmaningarna som världen står inför. På senare år har en ökad uppmärksamhet för hållbarhet vuxit vilket medfört att företagens ansvarstagande i miljömässiga, sociala och styrningsrelaterande frågor blivit en allt viktigare del. LÄS MER

  4. 4. Att framställa och förmedla konceptet social hållbarhet. En studie om större företags hållbarhetsrapportering av social hållbarhet i deras lokala verksamhet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Moa Olsson; [2023]
    Nyckelord :Social hållbarhet; hållbarhetsrapportering; större företag; impression management; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hållbarhet är ett ständigt centralt och aktuellt fenomen i det moderna samhället, och i takt med hållbarhetens ökande betydelse har även förväntningar på ansvarstagande lett till ökade krav gällande företags hållbarhetsrapportering. Samtidig som krav och förväntningar ökar kan sociala aktörer vända arbetet med hållbarhetsrapportering till sin fördel. LÄS MER

  5. 5. ESG-betygets validitet och förmåga att representera brister i företagens ansvarstagande för hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Cornelia Berglund; Elin Nyström; [2022]
    Nyckelord :ESG Score; CSR; social dimension; controversies; stakeholder theory; legitimacy theory; ESG-betyg; CSR; sociala dimensionen; kontroverser; legitimitetsteorin; intressentteorin;

    Sammanfattning : Syfte: Pålitliga ESG-betyg är en förutsättning för bedömning av företagens hållbarhetsarbete. Forskare har ifrågasatt betygens validitet, vilket lett till en ny ESG-metodologi, där kontroverser används som en proxy för bristande ansvarstagande. LÄS MER