Sökning: "förorter student"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden förorter student.
1. Geographic polarization and clustering of partisan voting: A local-level analysis of Stockholm Municipality
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskapSammanfattning : In the last decade, the topic of political polarization has become a growing concern within academic and public debate. Many highlight the linkage between increased political polarization and democratic problems such as political tribalism and uncivil activism. It is also argued to be a global phenomenon. LÄS MER
2. Från subjektivt till objektivt
Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)Sammanfattning : Bilismen ökade explosionsartat under det svenska 1900-talets mitt. För att möta bilens utökade ytkrav och den olycksvåg som drabbade Sverige skulle samhället moderniseras och rekonstrueras, och det fort. Föråldrade kvarter revs, nya förorter anlades med bilen i åtanke och motorvägar såg dagens ljus. LÄS MER
3. Att göra historien levande : En kvalitativ studie om Stockholms historiskaplatser som tillgång i historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I skolorna talas det alltmer om utomhuspedagogik som arbetssätt och dess inflytande på elevers inlärning. Det finns forskning som behandlar huruvida arbetssättet påverkar elevers förståelse och kunskapslagring, men desto mindre kring hur arbetssättet bedrivs i praktiken. LÄS MER
4. "Det finns inga lyckliga slut inom svensk rap idag..."
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Rapmusik har varit kontroversiell ända sedan musikgenren tog fart. Teman som våld, droger och aggression har varit teman som gestaltats i genren sedan långt tillbaka. LÄS MER
5. Den virtuella lekplatsen : En kvalitativ studie om fritidslärares syn på sociala mediers påverkan på elevers relationer i fritidshem
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare på fritidshem upplever att sociala medier påverkar elevers relationer, vilka för- och nackdelar det finns med dessa, samt hur fritidslärare ser på sin egen samt vårdnadshavarnas roll i elevernas sociala medie-användande. Insamlingen av empiriskt material har skett via intervjuer av fritidslärare som arbetar på sju olika skolor i Stockholms innerstad och förorter. LÄS MER