Sökning: "förskola och lärarperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden förskola och lärarperspektiv.

  1. 1. Att tidigt upptäcka läs- och skrivsvårigheter : En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Nuldén Sofia; [2023]
    Nyckelord :förskola; grundskola; inlärningssvårigheter; lässvårigheter; screening; skrivsvårigheter; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem lärare arbetar för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter bland de yngsta eleverna; ser de några mönster som indikerar vem som senare kan få svårigheter med att läsa och skriva? Studien tittar också på vilka planer de tre olika skolorna har för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter. Respondenterna har tre olika utbildningar, förskollärare, speciallärare och grundskollärare. LÄS MER

  2. 2. Förskolans alla rum : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner kring den fysiska inomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Johansson; Nicole Alsén; [2022]
    Nyckelord :Lärmiljö; fysisk miljö; förskola och lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka konstruktioner förskollärare berättar om kring den fysiska inomhusmiljön samt om utformningen har en betydelse för barnen. För att besvara syftet är frågeställningarna: Hur berättar förskollärare om den fysiska inomhusmiljöns betydelse? och Hur berättar förskollärarna om sin profession i relation till förskolans fysiska inomhusmiljö? Reggio Emilia filosofin och det sociokulturella perspektivet är studiens teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers arbete med språkutveckling hos flerspråkiga barn. : Studien baseras på pedagoger i Sydafrika som lär ut i Grade R.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jeanette Lundmark; [2018]
    Nyckelord :Pre-school; language; indoor environment; artefacts; language development; South Africa; sociocultural perspective; förskola; språk; inomhusmiljö; artefakter; språkutveckling; Sydafrika; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I den här texten beskriver jag min studie om hur fyra olika Grade R-pedagoger i Sydafrika arbetar med barns språkutveckling, vilka metoder och artefakter de använder samt varför. Under utbildningen till förskollärare har vi fått lära oss vikten av den pedagogiska verksamhetens miljö, den ska bland annat vara stimulerande och inspirera barn till att utforska och lära (Skolverket, 2016). LÄS MER

  4. 4. Nu ska ni bli stora : en kvalitativ studie om samverkan mellan förskola och skola utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Erika Sickeldal; Sofia Welin; [2014]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; skola; samverkan; övergång; skolförberedelse;

    Sammanfattning : Övergången mellan förskola och förskoleklass är något som de flesta barn kommer att få uppleva. Det är förskollärarnas och förskoleklasslärarnas uppdrag att skapa bra samverkansarbete i samband med övergången för att skapa goda förutsättningar för barnens lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 5. Estetikens betydelse : en studie som belyser estetiken i förskolan och grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emmelie Båhlström; Nicole Nordin; [2014]
    Nyckelord :bild; drama; estetik; estetiska uttrycksformer; musik; skapande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en studie om estetiska uttrycksformer i förskolan och grundskolan. Syftet med denna undersökning är att belysa estetiska lärprocesser i förskola och skola ur ett barn/elev- och lärarperspektiv samt ta del av lärarnas och barnens/elevernas tankar om estetik och estetiska uttrycksformer. LÄS MER