Sökning: "femininitet kvinnlighet"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden femininitet kvinnlighet.

  1. 1. KVINNORS KROPPSUPPFATTNING EFTER BEHANDLING FÖR GYNEKOLOGISK CANCERSJUKDOM En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Björklund; Nora Melin; [2023-06-26]
    Nyckelord :gynekologisk cancer; kroppsuppfattning; omvårdnad; onkologisk behandling.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Gynekologisk cancersjukdom drabbar årligen tusentals kvinnor i Sverige. De olika onkologiska behandlingsmetoderna bidrar med en mängd biverkningar och symtom som kan påverka kvinnor flera år efter avslutad behandling. Dessa biverkningar och symtom kan leda till en förändrad kroppsuppfattning. LÄS MER

  2. 2. Mäns mens : En kvalitativ intervjustudie med transmän om menstruation

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Rebecca Regnér; [2023]
    Nyckelord :menstruation; trans; queerteori; maskulinitet; materialisering; performativitet; menstruant;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks transmäns relation till sin mens i avseende på deras dysfori och hur de upplevde att den påverkade deras känsla av maskulinitet. Utifrån detta undersöks hur exempelvis diskursen kring mens påverkar dem och huruvida ett transinkluderande språk påverkar dem. LÄS MER

  3. 3. Kvinnors upplevelser efter hysterektomi : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Anab Mohamed; Hani Ali Yusef; [2022]
    Nyckelord :hysterektomi; upplevelser; kvinnor; levda kropp; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Hysterektomi innebär att avlägsna hela livmodern och är en av de mest förekommande gynekologiska operationer. Orsakerna till att genomföra hysterektomi kan vara tumörer eller andra sjukdomar i det kvinnliga könsorganet exempelvis endometrios, myom eller framfall. LÄS MER

  4. 4. She´s a Lady : en semiotisk bildanalys av H&M:s reklamkampanj ur ett genusperspektiv

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Sofia Wester; Matilda Landin; [2021]
    Nyckelord :genus; stereotyp; H M; reklam; semiotisk bildanalys; kvinnlighet; femininitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det har länge reproducerats stereotyper av manligt respektive kvinnligt i media och inte minst i reklam. Den här studien undersöker hur kvinnlighet visuellt representeras i H&M:s reklamkampanj She´s a Lady. LÄS MER

  5. 5. Raka vägen till kvinnlig frigörelse? En multimodal socialsemiotisk analys av femvertising ur ett kritiskt feministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Klara Ottosson; Maja Grundskog; [2020]
    Nyckelord :femvertising; feminism; postfeminism; strategic communication; digital media; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur svenska företag använder sig av femvertising i sin digitala kommunikation. Studien görs ur ett kritisk feministiskt perspektiv och studerar och analyserar hur kvinnor och kvinnlighet porträtteras i marknadsföring idag samt hur feminism används för kommersiella syften. LÄS MER