Sökning: "film i svenskämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden film i svenskämnet.

  1. 1. Svensklärares erfarenheter av att använda film i undervisningen på gymnasiet : En undersökning med fokus på en efferent lässtil

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Sedergren; [2023]
    Nyckelord :”Det vidgade textbegreppet”; efferent; estetisk; verkningsmedel; analys; läsförstå- else; ”kritiskt förhållningssätt”; literacy; litteracitet; film; spelfilm; svenska; svenskämnet; undervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : I skolans svenskämne ingår det att elever får ta del av fiktioner i form av skönlitteratur, men det vidgade textbegreppet innebär att text inte alltid behöver vara typografisk text i tryckta böcker. Även film kan med det vidgade textbegreppet ses som en text som kan läsas. LÄS MER

  2. 2. ”Du skulle ta livet av dig. Du skulle det. Eller hur?” : Makt och maktlöshet i romanen Stöld utifrån en intersektionell analys med ett didaktiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johanna Adriansson; [2023]
    Nyckelord :Intersektionalitet; didaktiskt perspektiv; kön; klass; etnicitet; ålder; identitet; Stöld; svenskämnet; gymnasiet; Sápmi; minoritet; urfolk; nordisk kolonialism;

    Sammanfattning : The study aimed to investigate how power and powerlessness are created and portrayed in Ann-Helén Laestadius novel Stöld (2022) and what didactive implications the novel has for teaching at a high school level. Based on an intersectional perspective, it was analyzed when the axes of power gender, class ethnicity and age co-vary where power versus powerlessness occurs. LÄS MER

  3. 3. Elevers läslust i en multimodal litteraturundervisning : En intervjustudie om multimodala medier upplevs kunna påverka elevernas läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Spånberger; [2022]
    Nyckelord :reading pleasure; motivation; multimodal media; transmedia storytelling; Swedish language; läslust; motivation; multimodala medier; transmedialt berättande; svenskämnet;

    Sammanfattning : Research shows that young people of today read less and less fiction based on a negative attitude towards reading. At the same time, multimodal media is an increasingly growing part of what the school is expected to focus on. LÄS MER

  4. 4. Estetiska lärprocesser i svenskklassrummet på högstadiet : Lärares uppfattningar om estetiska lärprocesser i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Ann Isaksson; [2022]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; estetik; högstadielärare; svenskämnet; meningsskapande;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks lärares uppfattning av estetiska lärprocesser i svenskämnet. Syftet med den här studien är att ta reda på hur kunskapen om estetiska lärprocesser i svenskämnet ser ut hos högstadielärare samt få en inblick i hur svensklärare arbetar med dem i klassrummet. LÄS MER

  5. 5. Digitala hjälpmedel inom svenskämnets läsundervisning : hur åtta svensklärare använder digitala hjälpmedel inom svenskämnets läsundervisning i årskurs 7–9, och vilka faktorer som de uppfattar påverkar den användningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Per Rossow; [2021]
    Nyckelord :Digitala hjälpmedel; svenskämnet; läsundervisning; app; dator; Chrome Book; iPad;

    Sammanfattning : I Lgr 11 påpekas vikten av att alla elever får lära sig att använda digital teknik som en del av undervisningen. Jag använder mig av begreppet digitala hjälpmedel som ett paraplybegrepp som refererar till alla olika program, verktyg eller apparater som är digitala och används i skolundervisning. LÄS MER