Sökning: "fysik i förskolans läroplan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden fysik i förskolans läroplan.

  1. 1. Pedagogers uppfattningar om fysikundervisning i förskolan : En enkätstudie om hur pedagoger i en medelstor kommun i Mellansverige undervisar i ämnet fysik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emelie Amcoff; Valdete Sejdiu Seferi; [2022]
    Nyckelord :Physic education in preschool; physics in the preschool curriculum; physical phenomena; prerequisites for physics education; the competence of educators.; Fysikundervisning i förskolan; fysik i förskolans läroplan; fysikaliska fenomen; förutsättningar för fysikundervisning; pedagogers kompetens;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how educators in preschool view teaching physics and how it is carried out together with the children. To find out about this, the study has been conducted with help of digital questionnaires where all educators in a medium-sized municipality in central Sweden have been given the opportunity to answer. LÄS MER

  2. 2. Ämnes- och ämnesdidaktisk kunskap i förskolan : en webbenkätundersökning av pedagogers självskattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna-Karin Holm; Louise Larsson; [2017]
    Nyckelord :content knowledge subject matter knowledge; curriculum; didactic strategies; didactics; pedagogical content knowledge; preschool; didaktik; didaktiska strategier; förskola; läroplan; ämnesdidaktik; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Innehållet i förskolans läroplan medför att de som arbetar med den behöver kunskaper inom många olika ämnesområden. Syftet med studien var därför att få mer kunskap om pedagogers egenupplevda ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper, utifrån angivna mål och riktlinjer i Läroplan för förskolan. Till det användes webbenkät som metod. LÄS MER

  3. 3. Bland rutschbanebrallor och halkiga stockar : En studie om hur förskollärare tillsammans med barnen arbetar utomhus med fysikaliska begrepp som återkommer i läroplanen för åk 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Linda Hansen; [2016]
    Nyckelord :Begrepp; läroplan; fysik; tyngdkraft; tyngdpunkt; jämvikt; balans; friktion; förskolans utemiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to find out if preschool teachers use physical concepts included in thecurriculum for grade 1-3 (gravity, center of gravity, equilibrium, balance and friction) with the children in the outdoor environment at the preschool, if preschool teachers believe it is concepts that works to use with children in preschool outdoor environment and if the work could be developed regarding these physical concepts. To conduct the study, observations were done of preschool yards and semi-structured interviewswere conducted with preschool teachers who work in preschool right now. LÄS MER

  4. 4. Lilla kemilådan : ett läromedelsmaterial för att undersöka enkla kemiska processer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kristina Johansson; Kim Sténs; [2016]
    Nyckelord :kemi; förskola; undersökande arbetssätt; ämnesdidaktik; produkt;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan reviderades 2010 och de naturvetenskapliga ämnena, biologi, kemi och fysik skrevs då in som strävansmål. Dessa strävansmål ställer nya krav på ämneskompetens hos pedagogerna. LÄS MER

  5. 5. Kemi i förskolan : Före och efter revideringen av läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emma Tryggvesson; [2014]
    Nyckelord :Chemistry; curriculum; preschool; revision; Förskola; kemi; revidering; läroplan;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte var att undersöka hur kemi implementeras i förskolans verksamhet samt vilka effekter förskolans reviderade läroplan har haft på arbetet med kemi. Skolverkets intentioner med revideringen av läroplan för förskolan var att kemi, tillsammans med fysik, matematik och teknik skulle få större utrymme i förskolans pedagogiska verksamhet. LÄS MER