Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur förhåller sig laglottskyddet och förmånstagarförordnanden till varandra? - En analys med särskilt fokus på 7 kap. 4 § ÄB och 14 kap. 7 § FAL.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Gabrielle Sveger; [2022]
    Nyckelord :familjerätt; försäkringsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In Sweden, we have a legal protection within inheritance law, statutory share of inheritance which guarantees direct heirs a certain share of the estate a parent leaves behind when they pass away. To protect the statutory share of inheritance there is a provision in Ch. 7 Sec. 4 of the Inheritance Code (1958:637, ÄB). LÄS MER

  2. 2. För Älskade saker : Ett hållbart designkoncept för återbruk av begagnade produkter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Malin Ruljeff; [2022]
    Nyckelord :Technical Design Engineering; Consumption; Ecological sustainability; Second-hand; Sticker; Gifts; Teknisk design; Konsumtion; Ekologisk hållbarhet; Secondhand; Klistermärke; Presenter;

    Sammanfattning : This thesis project is based on the area of ​​Technical Design with a focus on sustainable development and sustainable consumption. The purpose of the project is to develop a concept for a product or service that helps families with children to reduce their negative environmental impact without reducing the supply of the products they need. LÄS MER

  3. 3. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge: Hur attityden gentemot reklambilder kan påverkas av choklad

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Isabel Holm Sonesson; Emelie Andersson; [2019]
    Nyckelord :marknadsföring; belöningar; kundomdömen; attityder; choklad; Social Sciences;

    Sammanfattning : Inom marknadsföring är det en ständig kamp att framställa varumärken som det bästa där det är vanligt att locka med diverse gåvor och belöningar för att försöka få lojala kunder. Syftet med studien var att undersöka om en belöning (choklad) kunde påverka studenters attityd gentemot designen på olika reklambilder. LÄS MER

  4. 4. Baljangåvan: Omtanke på distans : Hur kan en webbapplikation som säljer enkla gåvor utformas så att den upplevs navigerbar, tillförlitlig och har en effektiv köpprocess?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Felicia Dahlström; Funnemark Eirik; Tomas Gudmundsson; Sophie Lindberg; Filip Nilsson; Marcus Olsson; Herman Svensk; Joakim Sörensen; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur en webbapplikation kan tillfredsställa behovet av att snabbt och smidigt kunna ge enklare gåvor till vänner och bekanta på Linköpings universitet. En webbapplikation utvecklades med fokus på de tre nyckelaspekterna navigerbarhet, tillförlitlighet och effektiv köpprocess. LÄS MER

  5. 5. Varför slänger vi hela saker? - En studie om människors resonemang kring försäljning, återbruk och slängande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Felicia Thornander; [2018]
    Nyckelord :Avfall; beteende; cirkulär; ekonomi; återbruk; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : In a circular economy all materials and resources should be used for as long as possible, therefore waste management is a crucial part. This study aims to map the reasons behind how people chose to handle things they no longer want. LÄS MER