Sökning: "generationstillhörighet"

Visar resultat 6 - 10 av 54 uppsatser innehållade ordet generationstillhörighet.

  1. 6. Native advertising: Vilseledande reklam förklädd till journalistik? : En explorativ jämförelsestudie av två mediegenerationers inställning till native advertising

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Ida Söderlund; Romina Zomegnan; [2022]
    Nyckelord :native advertising; förtroende; mediegenerationer; reklam; journalistik;

    Sammanfattning : Annonsformen native advertising är ett växande koncept i Sverige. Studier har visat att det föreligger svårigheter i att skilja native från redaktionell text, samt att förtroendet till både publicister och journalistik påverkas av den. LÄS MER

  2. 7. Är konsumentens lojalitet en reflektion av samtiden? : - En kvalitativ flerfallstudie om skillnader och likheter i konsumenters lojalitet vid olika köptyper i relation till generationstillhörighet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Anna Barsch; Jenny Do; [2021]
    Nyckelord :Loyalty; generation X-and Y; Motivation; The surroundings impact 5; Lojalitet; generation X-och Z; motivation; omgivningspåverkan 4;

    Sammanfattning : Vi har funnit att det finns få studier som analyserar relationen mellan generationstillhörighet och konsumentlojalitet. Inom befintlig företagsekonomisk forskning råder det heller ingen konsensus gällande lojalitetsbegreppets innebörd. LÄS MER

  3. 8. När nykomlingarna får bestämma - En kvalitativ studie av chefers syn på och ledarskapsmässiga anpassning till anställda tillhörande generation Z

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Louise Nygren; Cecilia Ewerlöf; Alexia Petrini; [2021]
    Nyckelord :Ledares implicita följarskapsteorier; Generation Z; Följarskap; Ledarskap; Kategorisering; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur chefer upplever generation Z och vilka drag de tillskriver de anställda utifrån generationstillhörighet. Vidare att förstå hur ledarna anser att de bör anpassa sitt ledarskap till följd av de tillskrivna dragen och på så sätt bidra till teorin om implicita följarskapsteorier. LÄS MER

  4. 9. Lärande och kompetensutbyte på en IT-avdelning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Ida Bondesson; Alexandra Klongkumnuangarn Ljungdahl; [2021]
    Nyckelord :Lärande; kunskap; kunskapsöverföring; kompetens; kompetensutveckling; generationsskillnader anställningstid; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sveriges arbetsmarknad är under ständig förändring och utveckling i takt med samhället. För första gången är fyra olika generationer ute på arbetsmarknaden samtidigt, där alla bär på olika erfarenheter och egenskaper som måste överbryggas för att skapa ett gott lärandeklimat. LÄS MER

  5. 10. Avgörs arbetsmotivationen beroende på generationstillhörighet? : En kvalitativ studie ur ett generationsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sandra Neoom; Betül Topcu; [2021]
    Nyckelord :Generation X; Generation Z; internal and external motivation factors; work motivation.; Generation X; Generation Z; inre och yttre motivationsfaktorer; arbetsmotivation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka huruvida det finns likheter och skillnader mellan generationerna X (1960-1980) och Z (1995-2012) gällande arbetsmotivation. Följaktligen ligger intresse för studien att undersöka huruvida värderingar skiljer i vilka faktorer som är mest centrala för arbetsmotivationen. LÄS MER