Sökning: "generationstillhörighet"

Visar resultat 16 - 20 av 54 uppsatser innehållade ordet generationstillhörighet.

  1. 16. Varför källsorterar individer? : En kvalitativ studie av två generationer i Uppsala kommun

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Sophia Phylactou; [2019]
    Nyckelord :källsortering; tillgänglighet; bostadstyp; theory of planned behavior; Uppsala;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att undersöka varför individer i Uppsala kommun källsorterar och vad som möjliggör och hindrar deras källsortering utifrån olika aspekter såsom bostadsform, upplevda samhällsnormer och ålder. För att besvara syftet ställdes frågeställningarna: Vilken inverkan har bostadsform på individers källsortering?, Hur påverkar tillgängligheten till avfallsrum och upplevelsen av det individers källsortering?, Hur påverkar upplevelsen av normer olika individers källsortering? och På vilket sätt påverkar generationstillhörighet individens källsortering?. LÄS MER

  2. 17. Vad motiverar generation X och Y på arbetet? : En kvantitativ enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Magnusson; Vendela Vestergren; [2019]
    Nyckelord :work motivation; generation X; generation Y; gender; education level; work position; arbetsmotivation; generation X; generation Y; kön; utbildningsnivå; arbetsposition;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om det finns skillnader mellan generation X och Y med avseende på arbetsmotivation. De individuella faktorer som studerades var generationstillhörighet, kön, utbildningsnivå och arbetsposition. Totalt medverkade 470 anställda (259 kvinnor och 221 män) mellan åldrarna 19-58 år (M = 36.95 år, SD = 12. LÄS MER

  3. 18. Mångfald i företagsledningen : En studie utifrån vd:s, styrelseordförandens och styrelsens generationstillhörighet i svenska börsnoterade företag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Alma Sternegård; Felicia Karlsson; [2019]
    Nyckelord :diversity; top management team; senior executives; homogeneity; generation affiliation; generation y; generation x; generation babyboom; mångfald; företagsledning; ledande positioner; homogenitet; generationstillhörighet; generation y; generation x; generation babyboom;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Bakgrunden till denna studie ligger i bristen av mångfald i svenska företagsledningar. För att skapa en större förståelse för rekryteringen av individer till företagsledningen, kan det således vara av betydelse att studera de individer som tillsätter ledningen, det vill säga vd, styrelseordförande och styrelsen. LÄS MER

  4. 19. Kommunikationseffekter från reklam om konsumtionslån : Skillnader utifrån generationstillhörighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Elisabeth Brage; Kajsa Ivarsson; [2019]
    Nyckelord :Communication effects; attitude; consumption loans; hierarchy effects; generation affiliation; generation Y; generation X; generation baby boomer; Kommunikationseffekter; attityd; konsumtionslån; hierarkieffekter; generationstillhörighet; generation y; generation x; generation baby boomer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare studier indikerar på en attitydförändring till konsumtionslån, där konsumtionslån blir en allt mer socialt accepterad lösning. Det vittnas även om att mängden konsumtionslån har ökat de senaste åren. LÄS MER

  5. 20. Påverkar generationstillhörigheten konsumentbeteendet online? : En studie om tre generationers agerande på eWOM

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Frans Norring; Hampus Schöllin; [2019]
    Nyckelord :Generational affiliation; eWOM; Online reviews; Baby Boomers; Generation X; Generation Y; Generationstillhörighet; eWOM; Online recensioner; Baby Boomers; Generation X; Generation Y;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur olika generationer agerar på eWOM-kommunikation via online recensioner. Metod: Studien använder en kvantitativ forskningsmetod med en enkätundersökning som underlag för framarbetat resultat. LÄS MER