Sökning: "group-dynamics"

Visar resultat 1 - 5 av 178 uppsatser innehållade ordet group-dynamics.

  1. 1. Group activities for people with aphasia – experiences and impact on psychosocial well-being.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Samra Mujkanovic; [2024]
    Nyckelord :aphasia; group activities; rehabilitation; psychosocial; well-being; afasi; rehabilitering; gruppaktiviteter; psykosocialt; välmående;

    Sammanfattning : Afasi är en språkstörning som främst uppstår till följd av en stroke och drabbar cirka 30 % av alla strokepatienter i Sverige. Personer med afasi upplever ofta besvär med det psykosociala välmåendet, exempelvis depression, förlust av arbete och påverkade relationer. LÄS MER

  2. 2. Lärares upplevelser av gruppdynamik i idrott och hälsa : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Elias Östlin; [2024]
    Nyckelord :physical education; group dynamics; teacher; student; group development; relations; Tuckman; idrott och hälsa; gruppdynamik; lärare; elev; grupputveckling; relationer; Tuckman;

    Sammanfattning : Att som lärare hantera en hel klass och se till allas olika förutsättningar är inte alltid lätt. Det kräver kännedom om utmaningar i det sociala samspelet. Goda relationer både elever emellan och mellan lärare och elever är viktigt för att skapa trygghet och delaktighet (Skolforskningsinstitutet 2020). LÄS MER

  3. 3. Foreign Language Anxiety vs Willingness to Communicate. A Qualitative Study on Swedish EFL Learners’ Perception of Language Anxiety in Correlation With Their WTC

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Samar Gharibi; [2023-06-20]
    Nyckelord :Willingness to communicate WTC ; Foreign Language Anxiety; Communicative Language Teaching;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the perceived levels of foreign language anxiety (FLA) among six English as a foreign language (EFL) learners and how their personal perceptions affect their willingness to communicate (WTC) in the English classroom. The study utilizes a qualitative approach using semi structured pair interviews, focusing on the learners’ personal experiences. LÄS MER

  4. 4. Communicating as a Team. A study of EFL Students’ Perceptions about the Influence of the Learner Group’s Dynamics on their Individual WTC

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Ronja Källmark; [2023-06-14]
    Nyckelord :Willingness to communicate WTC ; group dynamics; English as a foreign language EFL ; upper secondary school;

    Sammanfattning : Considering the current emphasis on communicative abilities in EFL teaching, learning and assessment (Council of Europe, 2020), research on willingness to communicate (WTC) has become increasingly important. Despite the increase of research in this topic area, further research is needed on situational factors relating to individual learners’ WTC. LÄS MER

  5. 5. Fältstudier i biologi på gymnasiet. Gymnasielärares svar på frågorna vad, hur och varför kopplat till momentet fältstudier.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Ellinor Lindelöf; [2023-06-12]
    Nyckelord :Fältstudier; biologi; gymnasiet; gymnasielärare; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Abstract This thesis examines the purpose of field studies in high school biology from the perspective of teachers in relation to earlier research. The study is based on qualitative interviews with five teachers and focuses on the didactic questions what, how and why regarding field studies, as well as questioning the term “field studies”. LÄS MER