Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Pedagogisk dokumentation och dess roll i att främja arbetet med genus samt jämställdhet i den pedagogiska verksamheten : En kvalitativ analys av pedagoger i förskolans syn och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Hanna Hagberg; Fanny Persson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; genus; identitet; jämställdhet; pedagogisk dokumentation; utveckling.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser förskolans roll i barns identitetsutveckling, med fokus på genus- och jämställdhetsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka pedagoger i förskolans erfarenheter av att utveckla arbetet med att inkludera diskrimineringsgrunderna gällande genus och jämställdhet genom den pedagogiska dokumentationen enligt förskolans värdegrundsuppdrag. LÄS MER

  2. 2. Motivation och svårigheter i arbete med bokföringsprogram i gymnasieskolan : Elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Reema Shigry; [2023]
    Nyckelord :Bokföring; Digital lärresurs; Inre och yttre motivation; Basic Psychological Needs Theory BPNT ;

    Sammanfattning : Det finns många studier som handlar om digitalisering i den svenska skolan, särskilt i ämnet företagsekonomi. De flesta av dessa studier undersöker lärarnas perspektiv men elevernas erfarenheter ignoreras ofta. Några av dessa forskare har föreslagit att även undersöka elevernas perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Att ramsräkna och upptäckamönster i talsystemet : En intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Sundin; Anneli Wahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Intervention; taluppfattning; explicit undervisning; ramsräkning; visuellt stöd; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att mäta effekten av en intervention i ramsräkning för elever i förskoleklass. Studien utgick från Response to Intervention - modellen (RTI) för att synliggöra vilka elever som är i behov av en extra insats. Ett förtest gjordes med samtliga elever i förskoleklasserna. LÄS MER

  4. 4. ”Jag är som blind när jag inte kan läsa och skriva...”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Saja Al-Ghawaleb; [2023]
    Nyckelord :Alfabetisering; fenomenografi; grundläggande litteracitetsutveckling; illitterat; litteracitet; litterat; läs- och skrivförmåga; SFI; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att undersöka några elevers uppfattningar om sin språkutveckling. Studien har ett fokus på den enskilde individen och hur den uppfattar sin språkutveckling och sin förmåga att delta i samhället på olika sätt under tiden eleven läser SFI-studier på studieväg 1. LÄS MER

  5. 5. Mammors behov av stöd under amningsperioden : Betydelsen att som specialistsjuksköterska på BVC ha förståelse för det emotionella, informativa och sociala stödet mammor efterfrågar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avdelningen for hälsopromotion och vårdvetenskap; Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Hannah Gregoriusson; Mimmi Lyrstrand; [2022]
    Nyckelord :Breast feeding; BVC; Experience; Feelings; Mothers; Needs; Specialist nurse; Support; Amning; Behov; BVC; Erfarenhet; Känslor; Mammor; Specialistsjuksköterskan; Stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: WHO och UNICEF förespråkar amningsstart direkt efter förlossning och rekommenderar att helamning fortgår under barnets första sex månader. Tidigare forskning visar att mammor upphör med amningen tidigare och i många fall är det associerat med brist på stöd från omgivning och familj. LÄS MER