Sökning: "hur det är att vara 16"

Visar resultat 21 - 25 av 966 uppsatser innehållade orden hur det är att vara 16.

  1. 21. Fastighetsföretagens val mellan K2 och K3

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Ahlenbäck; Johanna Hörberg; [2023-01-16]
    Nyckelord :Reglering; redovisningsval; K2; K3; avskrivning; soliditet; regelverk; fastighetsföretag;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Studien ämnar att undersöka hur stor andel fastighetsföretag som väljer att frivilligt tillämpa det principbaserade K3-regelverket i stället för det regelbaserade K2-regelverket. Vidare undersöker studien hur de fastighetsföretag som frivilligt väljer K3 påverkas av detta val. LÄS MER

  2. 22. Stödboende - Ny boendeform för ensamkommande ungdomar : En väg till integration?

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Marie-Louise Wilén; [2023]
    Nyckelord :Unaccompanied refugee children; Integration; Identity; Exile; Accommodation and socialization; Ensamkommande barn; Integration; Identitet; Exil; Boende och socialisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och förstå de faktorer som kan har betydelse för hur ensamkommandeunga vuxna som bor på stödboende integreras in i det svenska samhället och i vilken utsträckning boendefor-men har relevans i den processen. Ensamkommande barn/ungdomar som jag i uppsatsen hädanefter förkortarEKB och EKU, vilket är en allmän vedertagen benämning inom socialtjänsten. LÄS MER

  3. 23. Platsmarknadsföring på lokal nivå : En fallstudie av kommunerna i Värmland

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Julia Stadler; [2023]
    Nyckelord :place marketing; strategies; cooperation; unique selling points; USP; platsmarknadsföring; strategier; samverkan; unika konkurrensfördelar; USP;

    Sammanfattning : Konkurrensen mellan platser blir allt hårdare, därigenom har platsmarknadsföring fått en central roll. Det finns många strategier för platsmarknadsföring, denna studie antar ett kritiskt förhållningssätt till strategiers universella tillämplighet och argumenterar för att strategier måste anpassas till lokala förhållanden och en samhällskontext. LÄS MER

  4. 24. Inomhusklimat för simulering av hög boendetäthet i flerbostadshus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Byggnadsfysik

    Författare :Linn Linderholt; Lovisa Persson; [2023]
    Nyckelord :Trångbodd; inomhusklimat; lägenhet; koldioxidproduktion; värmeproduktion; fuktproduktion; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : In recent years overcrowding has decreased in European countries, but in Sweden overcrowding has increased, especially in the big cities. There is an ongoing problem in Swedish society regarding overcrowding that needs to be further investigated, and how these accommodations affect the design of the buildings they live in. LÄS MER

  5. 25. Patienters upplevelser i samband med akut andnöd : en litteraturöversikt utifrån Katie Erikssons omvårdnadsteori om den lidande människan

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Jenny Hagbo Gudiol; Emmelina Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Acute shortness of breath; Patient experiences; Person-centered care; Suffering; Akut andnöd; Lidande; Patientupplevelser; Personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige söker årligen 85 000 personer akutmottagningen på grund av andningsbesvär/andnöd. Då denna andnöd potentiellt kan orsaka stort lidande för de drabbade, är det viktigt att dessa patienter tas om hand på bästa möjliga sätt. LÄS MER