Sökning: "hur förskollärare uppfattar flerspråkiga barn"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden hur förskollärare uppfattar flerspråkiga barn.
1. ”Kolla bakom dig, där hänger raketen!” : En kvalitativ studie om förskolemiljöns påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Alla barn i förskolan har rätt till utveckling och lärande oavsett sina språkliga kompetenser eller brister. Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolemiljön kan påverka barns språkutveckling och hur förskollärarna förhåller sig till bemötandet av flerspråkiga barn i verksamheten. LÄS MER
2. Flerspråkighet i förskolan : Förskollärares berättelser om förhållningssätt och dess uttryck i förskolans undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : I takt med samhällsutvecklingen möter och möts allt fler flerspråkiga barn i förskolan och språk- och kunskapsutveckling utgör idag samhällsaktuella debatter. Föreliggande studie syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar och förhåller sig till flerspråkighet, samt hur de beskriver att de bedriver undervisning i relation till fenomenet – för att medverka till flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling i enlighet med en likvärdig utbildning. LÄS MER
3. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this study is to gain deeper knowledge on how Pre-school teachers work to stimulate language development with children who are multilingual. This study was conducted through qualitative interviews with seven Pre-school teachers who all work with multilingual children. LÄS MER
4. Språkutveckling hos flerspråkiga barn : En studie om förskollärares uppfattningar av arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få djupare kunskap och större förståelse om hur förskollärare uppfattar arbetet med språkutveckling hos flerspråkiga barn. Studien utgår från tre frågeställningar. LÄS MER
5. Flerspråkighet inom förskolan : En jämförande studie av tre förskollärares och två specialpedagogers samt en talpedagogs uppfattningar om flerspråkighet inom förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studies problemområde är förskolans arbete kring flerspråkiga barn. Syfte med arbetet är att synliggöra hur förskolans förskollärare, specialpedagoger samt talpedagog arbetar för att främja flerspråkigas språkutveckling inom förskolans verksamhet. LÄS MER