Sökning: "ikt för och nackdelar"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden ikt för och nackdelar.

  1. 1. En gåva från gudarna eller förlegad kunskap? : En studie om handskrivningens roll i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Madeleine Bergkvist; [2023]
    Nyckelord :handskrivning; digitalt skrivande; penna och papper; digitalisering; IKT; kognitiva funktioner; handen och hjärnan; gymnasieskolan; svenskundervisning; svenskämnet; ramfak- torer; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Denna studie avser att undersöka svensklärares inställning till handskrivning respektive digitalt skrivande i syfte att utröna hur detta påverkar deras undervisning. Vidare ämnar studien att lyfta fram de arbetssätt och sammanhang i vilka dessa lärare uppmuntrar eleverna till handskrivning i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. IT och IKT i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarens kompetens i ett pedagogiskt syfte

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Liljenby; Monica Nguyen Saewean; [2021]
    Nyckelord :it; ikt; förskola; digitala verktyg; pedagogik;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks IT samt IKT i förskolan. Digitala verktyg blir mer aktuellt för varje dag som går i dagens samhälle vilket även resulterar i att det blir en stor del i barns vardag. Anledningen till det valda ämnet är därför samhällets utveckling samt vilken påverkan det har hos barnen. LÄS MER

  3. 3. Det gäller ju att skapa förutsättningar : En kvalitativ intervjustudie med fokus på förskollärares och rektorers ledarskap med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Ekstrand; Jessica Rundberg; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; ledarskap; rektor; förskollärare; förskola; IKT;

    Sammanfattning : Vi lever idag i ett digitaliserat samhälle och i förskolans styrdokument benämns det tydligt att verksamheten ska arbeta med digitala verktyg. Studiens syfte är att få en inblick i rektorers och förskollärares uppfattningar om deras ledarskap i relation till digitala verktyg i förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Gymnasielärares arbete med digitala verktyg och dess roll i idrottsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mergim Spahija; Jasarevic Mirza; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Idrott och hälsa; IKT; Lärande; Skola; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur användningen av digitala verktyg i idrottsämnet sker, vilka digitala verktyg som används samt de möjligheter och hinder som elever och lärare ställs inför vid ett användande av digitala verktyg. För att kunna undersöka detta så har vi använt oss av kvalitativ metod i form av intervjustudier och vi har även använt av oss teoretiska modeller som TPACK och sociokulturellt perspektiv för att kunna analysera de resultat som vi har samlat in. LÄS MER

  5. 5. Digitalisera mera? : en enkätstudie om förskollärares aktiviteter och attityder i den digitala verksamheten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pia Frih; Frida Eres; [2020]
    Nyckelord :digitala verktyg; digitala aktiviteter; lärplatta; förskola; ikt;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har ett stort fokus riktats mot förskolors användning av digitala verktyg. Bland annat har läroplanen reviderats med nya och tydligare riktlinjer där digital teknik idag blivit ett obligatoriskt kunskapsinnehåll. LÄS MER