Sökning: "improve competence"

Visar resultat 1 - 5 av 462 uppsatser innehållade orden improve competence.

  1. 1. Kulturell kompetens inom sjuksköterskeyrket: Mellan verklighet och förväntningar. : En kvalitativ litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Madina Visayeva; Nahed Al Mohammad; [2024]
    Nyckelord :Nurse; experiences; transcultural care; culture; cultural competence; sjuksköterska; upplevelser; transkulturell omvårdnad; kultur; kulturell kompetens;

    Sammanfattning : Bakgrund: I vår globaliserade värld ökar antalet invånare födda utomlands i Sverige, vilket utmanar sjuksköterskor vid vården av patienter med annan kulturell bakgrund. Forskning visar att språkbarriärer kan leda till frustration hos både sjuksköterskor och patienter. LÄS MER

  2. 2. Intensivvård efter självdestruktiv handling : En intervjustudie om specialistsjuksköterskans erfarenheter

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Linda Grönlund; [2024]
    Nyckelord :Critical care; experiences; intensive care; nursing; self-harm.; Erfarenheter; intensivvård; intensivvårdssjuksköterska; patienter; självdestruktiva handlingar.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Självdestruktiva handlingar betraktas som symptom på underliggande känslomässig ångest. Patienter som behöver vård för självdestruktiva handlingar ökar, såväl antalet patienter som behöver intensivvård. LÄS MER

  3. 3. Patienters upplevelser av bemötandet på akutmottagningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Alva Mjöbäck; Tuva Olsson; [2024]
    Nyckelord :Communication; information; participation; emergency department; patient experience; patients; Kommunikation; information; delaktighet; akutmottagning; patientupplevelse; bemötande; patienter;

    Sammanfattning : Introduktion: Sjukhusens akutmottagningar präglas av överbeläggning, hög arbetsbelastning och stress vilket ställer stora krav på sjuksköterskans kompetens. Majoriteten av de klagomål som lämnas efter kontakt med hälso- och sjukvården handlar om bristande kommunikation och delaktighet. LÄS MER

  4. 4. Är det någon som bryr sig? : En studie av hur autonomi, kompetens och tillhörighet påverkar motivation och arbetsprestation hos högskolelärare och yrkesidrottstränare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jakob Sanfridsson; Lina Tollsten; [2024]
    Nyckelord :Self-determination theory; Autonomy; Competence; Relatedness; Leadership; Motivation; Självbestämmandeteorin; autonomi; kompetens; tillhörighet; ledarskap; motivation;

    Sammanfattning : Titel: Är det någon som bryr sig? - En studie av hur autonomi, kompetens och tillhörighet påverkar motivation och arbetsprestation hos högskolelärare och yrkesidrottstränare   Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi   Författare: Jakob Sanfridsson och Lina Tollsten   Handledare: Monika Wallmon   Datum: 2024, januari   Syfte: Att undersöka och analysera motivationsfaktorer hos högskolelärare och yrkesidrottstränare, utifrån självbestämmandeteorin. Genom att identifiera likheter och skillnader i motivationsdrivkrafter för dessa två grupper, ämnar studien bidra till en djupare förståelse av hur olika faktorer påverkar motivationen inom olika yrkesområden. LÄS MER

  5. 5. Tolkens roll inom myndighets möten : En kvalitativ studie om biståndshandläggarnas uppfattning av tolkens roll inom myndighets möten i mottagnings- och utredningsenheten, arbete och försörjning i en medelstor kommun.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Marytreez Hakem; Merna Malki; [2024]
    Nyckelord :Case worker; interpreter; authority meeting; client; Biståndshandläggare; tolk; myndighetsmöte; klient;

    Sammanfattning : Studien undersöker biståndshandläggarnas perspektiv på tolkens roll vid myndighets möten i en svensk medelstor kommun. Studien analyserar även hur dessa upplevelser påverkar trepartskommunikationen mellan biståndshandläggare, tolk och klient. LÄS MER