Sökning: "integritet patienters upplevelser"

Visar resultat 11 - 15 av 99 uppsatser innehållade orden integritet patienters upplevelser.

  1. 11. Vuxna patienters upplevelser av triageprocessen på akutmottagning : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Ida Henriksson; Sandra Mineur Hokkanen; [2022]
    Nyckelord :Emergency department; Information; Communication; Patient experiences; Triage; Akutmottagning; Information; Kommunikation; Patientupplevelser; Triage;

    Sammanfattning : Akutsjukvård bedrivs dygnet runt och finns tillgängligt när patienterna är i behov av det. Att behöva söka vård akut kan hos patienten skapa olika känslor så som oro eller nervositet. Dessa känslor kan också öka i samband med att patienterna saknar förståelse för triageprocessen. LÄS MER

  2. 12. Patienters upplevelser av att vistas på akutmottagning : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Emma Helander; Coyne Runa; [2022]
    Nyckelord :communication; emergency care; emotions; information; patient experience; akutmottagning; information; kommunikation; känslor; patientupplevelse;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING   Bakgrund: En ökad belastning har beskrivits på Sveriges akutmottagningar. Tidigare forskning beskriver missnöje bland både vårdpersonal och patienter på grund av den komplexa miljön på akutmottagningar. Patienters perspektiv behövs för att utveckla verksamheten. LÄS MER

  3. 13. Patienters upplevelse av besök på akutmottagning : en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Anna Keen; Minna Skantz; [2022]
    Nyckelord :Communication; Emergency department; Patient experience; Patient satisfaction; Treatment; Akutmottagning; Bemötande; Kommunikation; Patientens upplevelse; Patienttillfredsställande;

    Sammanfattning : Bakgrund   Huvuduppdraget för akutmottagningar är att ta emot och stabilisera patienter som är i behov av omedelbart medicinskt omhändertagande. Patienter förväntar sig en snabb process med korta genomströmningstider och ställer allt högre krav på hälso- och sjukvården och att den ska vara tillgänglig när behovet för vård uppstår (Region Stockholm, 2013). LÄS MER

  4. 14. Patientens upplevelser och erfarenheter vid bedside överrapportering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Oskar Holmér; Julia Tengwall; [2022]
    Nyckelord :Personalized medicine; Patient participation; Experience; Health communication; Bedside handover; Personcentrerad vård; Patientdelaktighet; Upplevelse; Hälsokommunikation; Bedside överrapportering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Överrapportering mellan skiftbyten är en central roll för sjuksköterskan och en viktig del för vårdverksamheten. Dock är den traditionella överrapporteringen identifierad som ett möjligt område för felkommunikation och minskad patientdelaktighet. LÄS MER

  5. 15. När kan jag prata om min sexuella hälsa? : En litteraturöversikt över patienters upplevelser av bemötandet med hälso- och sjukvården om sin sexuella dysfunktion

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Felicia Kasselbäck; Linus Lindén; [2022]
    Nyckelord :Communication; patient; sexual dysfunction; sexual health; Kommunikation; Patient; Sexuell Dysfunktion; Sexuell hälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sexualitet har påverkan på allt från den mentala hälsan till sociala relationer och kulturella sfärer. Sexualiteten är nära sammansvetsad med människans identitet, integritet, kroppsuppfattning och social nyfikenhet. LÄS MER