Sökning: "intensifiering"

Visar resultat 11 - 15 av 60 uppsatser innehållade ordet intensifiering.

  1. 11. Alléodlingens potential för produktion av grönsaker, frukt och bär : baserat på förutsättningar i sydöstra Skåne

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Agricultural Biosystems and Techology

    Författare :Ellen Olsson; [2021]
    Nyckelord :alléodling; agroforestry; grönsaksproduktion; fruktodling; naturliga habitat; biodiversitet; biologisk mångfald; pollinerare; predatorer; nyttodjur; alley cropping; silvoarable; agroforestry; vegetable production; fruit production; orchard; natural habitat; biodiversity; pollinators; predators;

    Sammanfattning : Alléodling innebär att vedartade perenner, främst träd, planteras i rader varpå annuell gröda odlas mellan dessa rader. Systemet har mycket gamla anor men har till stor del har blivit bortglömt i och med jordbrukets intensifiering. LÄS MER

  2. 12. Responses in river water quality during summers with extreme weather periods in Europe

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

    Författare :Felicia Claeson; [2021]
    Nyckelord :water quality; rivers; Europe; extremeweather periods; drought; heatwave; floods; dissolved oxygen; nitrate; chlorophyll-a; phosphate; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Europe has experienced several climate extremes during the past decades. These extreme events have increased in number and intensity and are projected to further intensify. Previous studies show that heatwaves, drought, and flood can have an impact on water quality in several ways. LÄS MER

  3. 13. Kan man köpa sig en ny mansroll?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Sellin; Malin Larsson; [2021]
    Nyckelord :hegemonic masculinity; gender stereotypes; counter-stereotypes; advertisement; cause related marketing; consumer behaviour; identity creation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Reklam existerar i nästan alla människors liv och företag kan genom sin marknadsföring vara en bidragande faktor till vilka normer som accepteras av samhället. Att undersöka attityder kring hur reklam kan påverka män och kvinnors identitet är således relevant eftersom vi lever i en konsumentkultur där kommersiella resurser är med och skapar våra identiteter. LÄS MER

  4. 14. "Varför gick du inte vid första slaget?" : En kvalitativ innehållsanalys om medias rapportering om mäns våld mot kvinnor under 2020 och 2021.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elin Johansson; Caroline Edström; [2021]
    Nyckelord :Mäns våld mot kvinnor; Aftonbladet; Dagens Nyheter; kriminaljournalistik; medielogik; stereotypisering; intensifiering; polarisering; personifiering;

    Sammanfattning : The study “Why did you not go at the first stroke?” aims to examine how the media today illustrate men’s violence against women in modern day Sweden. The study is limited to two established Swedish news media and newspapers; Aftonbladet and Dagens Nyheter. LÄS MER

  5. 15. Våldet och viruset : Covid-19 pandemins påverkan på mäns våld mot kvinnor i nära relation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Emma Sjösten; Clara Illeborg; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; intimate partner violence; isolation; pandemic; preventive work; support needs; women shelters; Covid-19; förebyggande arbete; isolering; kvinnojourer; våld i nära relation; pandemi; stödbehov;

    Sammanfattning : Mäns våld mot kvinnor är idag ett omfattande samhällsproblem som nu börjar uppmärksammas mer inom media så väl som politik. Kvinnors utsatthet för våld är inte längre en privat sak utan ansvaret vilar på samhällets axlar. LÄS MER