Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Landningsbana för tidsresande

    Master-uppsats, Kungl. Konsthögskolan

    Författare :Mira Eklund; [2012]
    Nyckelord :perception of sound and music; perception of reality; virtual objects; phantom sensations; holographic sound; essence of music; staging; theater; semifictivity; déjà vu as a method; presence; body in space; switch bodies; consciousness; historiography; soundart; sourroundsound; binaural recordings; interactive sculptures; interactive installation; perceptive sculpture; headphoneconcert; perception av ljud och musik; verklighetsuppfattning; fantomsensationer; holografiskt ljud; musikens innersta väsen; iscensättningar; teater; semifiktivitet; déjà vu som metod; närvaro; kroppen i rummer; byta kropp; medvetande; historieskrivning; ljudkonst; surroundljud; binaurala inspelingar; interaktiv skulptur; interaktiv installation; perceptiv skulptur; hörlurskonsert; masteressä;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 17. ”Det känns som man är mellan den stressade staden och den lugna skogen” : En studie om när en konstnärlig metod används ämnesövergripande i grundskolans senare år

    Magister-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Eva Blad; [2012]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; diskursanalys; grundskola; konstnärlig metod; multmodalitet; socialkonstruktionism; visuell kultur; ämnesövergripande tema;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att se vad som händer när elever använder sig av en konstnärlig metod i grundskolans senare år och förankra den undersökta undervisningsmetoden på en vetenskaplig grund. Studiens teoretiska ram utgörs av socialkonstruktionismen och visuell kultur. LÄS MER

  3. 18. Bake a wish : iscensättningar av den lyckliga hemmafrun

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Malin Nilsson; [2009]
    Nyckelord :A piece of cake; hemmafru; semiotisk bildanalys; 1950-talet; Husmoderns köksalmanack;

    Sammanfattning : ABSTACT INSTITUTION: Institutionen för pedagogik Avdelningen för bild Växjö universitet ADRESS: 351 95 Växjö TELEFON: 0470-70 80 00 HANDLEDARE: Emilie Karlsmo TITEL: Bake a wish- iscensättningar av den lyckliga hemmafrun ENGELSK TITEL: Bake a wish- stagings of the happy housewife FÖRFATTARE: Malin Nilsson ADRESS: Stallvägen 46 352 56 Växjö TELEFON: 070-52 29 572 TYP AV UPPSATS: C-uppsats VENTILERINGSTERMIN: Ht 2008 Uppsatsen behandlar likheter mellan bilder hämtade från 2008 och 1950-talet för att finna om bilderna från 2008 är iscensättningar av 1950-talet. Genom bildundersökningar och semiotiska bildanalyser av bilder i A piece of cake (2008), Husmoderns köksalmanack (1950-59) och Anne Taintors collage, undersöker uppsatsen om A piece of cake refererar till 1950-talet, och om det har skett några förskjutningar. LÄS MER

  4. 19. ”Sexiness with humor : those things are normal for me” - Undersökning av kvinnlig och manlig maskerad i några utav David LaChapelles bilder

    Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)

    Författare :Nina Danielsson; [2009]
    Nyckelord :Konstvetenskap; Fotografi; David LaChapelle; Genus;

    Sammanfattning : David LaChapelle gör bilder som ofta är ganska provocerande i sitt uttryck eftersom de ofta föreställer mer eller mindre avklädda kvinnor och män i sexuellt laddade situationer. Syftet med denna uppsats är att undersöka ett par av LaChapelles bilder ur ett genusperspektiv med utgångspunkt i konstvetaren Norman Brysons text “Géricault and ”Masculinity”. LÄS MER

  5. 20. En hel del : en undersökning av leksaksdockan som tecken och konstnärens användning av denna i den samtida konsten

    Master-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Katarina Carlsson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den frågeställning som behandlas i uppsatsen är hur upplevelsen, förståelsen och tolkningen av leksaksdockan används av konstnären, samt hur detta tolkas/läses i verket av betraktaren. Undersökningens frågeställning är “Hur använder konstnären bilden av leksaksdockan för att skapa konstnärliga verk?” samt “Hur läser/tolkar jag som betraktare innehållet i dessa verk?”. LÄS MER