Sökning: "källkritik kvalitativt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden källkritik kvalitativt.

  1. 1. "Jag är så gammal att jag känner om det är något skumt" : En kvalitativt intervjustudie om äldres kunskap och källkritik i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Fanny Larsson-Auna; Zanna Nordberg; [2022]
    Nyckelord :source criticism; social media; elderly; swedes; media; digital literacy; media literacy; misinformation; fake news; digital divide; qualitative research; källkritik; sociala medier; äldre; svenskar; media; digital kunskap; mediakompetens; falsk information; fake news; digitala klyftor; kvalitativ undersökning;

    Sammanfattning : Vårt samhälle blir alltmer digitaliserat och för generationer födda innan internets intågande i hemmen har inte användandet av internet och sociala medier alltid varit en självklarhet. Därför undersöker denna studie hur sociala och personliga aspekter hos svenska personer över 70 år påverkar motivation och attityd i användandet av sociala medier, hur de upplever sin digitala kunskap, hur de upplever att de förhåller sig källkritiskt till information på sociala medier och om de sprider informationen vidare. LÄS MER

  2. 2. Elevers syn på historia och historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Andersson; Mikael Svensson; [2018]
    Nyckelord :Elever; Fokusgrupper; Förmågor; Gy11; Historia; Historiemedvetande; styrdokument; ämnesplan;

    Sammanfattning : Vad historieämnet är kan vara självklart för oss lärare som ständigt arbetar med ämnesplanerna och dess formuleringar. Elever som undervisas i Gy11 är förmodligen inte lika insatta i vad ämnet är och hur det skall arbetas med enligt ämnesplanerna. Vi ställde frågan hur elever ser på historieämnet och hur de definierar detta. LÄS MER

  3. 3. Tendentiösa läroböcker -en studie om lärares strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Henrik Johnsson; [2014]
    Nyckelord :gymnasieskola; intervju; källkritik; läroböcker; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Jag ville i mitt examensarbete undersöka vilka metoder man kan använda sig av som lärare när man stöter på inslag i läroböcker som kan uppfattas som tendentiösa. Som metod valde jag att intervjua fem lärare i samhällskunskap på gymnasiet, intervjuerna har analyserats kvalitativt. LÄS MER

  4. 4. Ett kritiskt förhållningssätt - A critical approach?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Carnegård; Leif Johansson; [2012]
    Nyckelord :Källkritik; Gymnasiet; El- och Energiprogrammet;

    Sammanfattning : Vi ville i vårt examensarbete undersöka om och hur elever på el- och energiprogrammet söker information på internet,samt använder sig av källkritisk analys och hur bra lärarna anser att de klarar denna uppgift. Vi sökte även svar på i vilken utsträckning eleverna undervisas i källkritik och hur de upplever att de fått undervisning i källkritik, samt vilka kunskaper de undervisade lärarna anser sig ha i ämnet och hur viktig de anser att undervisning i källkritik är. LÄS MER

  5. 5. A critical approach? - Ett kritiskt förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Carnegård; Leif Johansson; [2012]
    Nyckelord :Källkritik; Gymnasiet; El- och Energiprogrammet;

    Sammanfattning : Vi ville i vårt examensarbete undersöka om och hur elever på el- och energiprogrammet söker information på internet,samt använder sig av källkritisk analys och hur bra lärarna anser att de klarar denna uppgift. Vi sökte även svar på i vilken utsträckning eleverna undervisas i källkritik och hur de upplever att de fått undervisning i källkritik, samt vilka kunskaper de undervisade lärarna anser sig ha i ämnet och hur viktig de anser att undervisning i källkritik är. LÄS MER