Sökning: "kön normer rätt"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden kön normer rätt.

  1. 1. Bråkiga pojkar och duktiga flickor? En studie om könsmönster i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Max Mårtensson; Helena Sundin; [2022-03-17]
    Nyckelord :Traditionella könsmönster; Jämställdhet; Genus; Kön; Fritidshem; Pedagoger; Lärare i fritidshem; ; Socialkonstruktionism; Normer; Tematisk analys; ; Medvetenhet;

    Sammanfattning : Sedan studien började har studiens syfte och frågeställningar förändrats, vilket är värt att notera i Bilaga 1, s.43 där jämställdhetsuppdraget nämns, men som sedan inte varit studiens fokus eller syfte. Att motverka traditionella könsmönster är en del av fritidshemmets ansvar i läroplanen för grundskolan (Skolverket, 2019). LÄS MER

  2. 2. Sexuell hälsa bortom normativa linjer? : om normers betydelse för sexuell hälsa bland transpersoner

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Norea Björkman; [2022]
    Nyckelord :Sexual health; Transgender people; Health determinants; Living conditions; Gender norms; Sexual scripts; Social work.; Sexuell hälsa; Transpersoner; Hälsofaktorer; Livsvillkor; Könsnormer; Sexuella script; Socialt arbete.;

    Sammanfattning : Studier visar på att transpersoner i Sverige upplever sämre villkor för sexuell hälsa jämfört med övriga befolkningen. Den forskning som finns att tillgå pekar på att normer kring kön och sexualitet är en av de faktorer som influerar transpersoners upplevda sexuella hälsa. LÄS MER

  3. 3. Socialt nedbrytande beteende eller symptom på autism? En kritisk studie av hur normer kring neuropsykiatrisk funktion påverkar domstolarnas bedömning av ”socialt nedbrytande beteende” som symtom på autism enligt LVU 3§

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Aili Cherp; [2022]
    Nyckelord :Socialrätt; LVU 3§; socialt nedbrytande beteende; psykisk störning; tvångsvård; neuropsykiatrisk; funktionsnedsättning; NPF; autism; ADHD; kritisk metod; kritiskt funktionalitetsteori Social and welfare law; socially destructive behavior; mental disorder; forced custody; neuropsychiatric disorder; critical method; critical disorder theory; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The essay aims to problematize the view of autism in Sweden's law of compulsory care. According to The Care of Young Persons Act (LVU) 3§, young people can be forced into custody for “socially destructive behavior,” which refers to the destruction of fundamental social norms. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers utsagor om barns våldslek i förskolan : “Man vill ju inte att det ska vara grabbarna som gör det”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maybelle Carpio Nyman; Johanna Wennberg; [2021]
    Nyckelord :våldslek; pedagogers utsagor; normer och det normkritiska perspektivet; kön; barns intressen; pedagogers uppmuntran eller avrådan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera pedagogers utsagor om våldslek och synliggöra normer om lek i förskolan. Våldslek i denna studie innebär lek med våldsamma inslag som kan finnas i olika typer av lek. Studien genomfördes med en kvalitativ ansats genom semistrukturerade intervjuer, där åtta respondenter från Mellansverige deltog. LÄS MER

  5. 5. ”Även pappor hade rätt att leka med sina barn, och barnet fick rätt att leka med sin pappa” En kritisk läromedelsanalys i samhällskunskap med fokus på aspekterna könsroller, jämställdhet och sexualitet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sara Jensen; [2020-02-28]
    Nyckelord :Könsroller; jämställdhet; sexualitet; läromedel; läroböcker; samhällskunskap; heteronormativitet; genus.;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur kunskap om jämställdhet, könsroller och sexualitet i nyare läroböcker i samhällskunskap för mellanstadiet förmedlas och framställs. Detta gör jag genom att kritiskt granska och synliggöra normer, värderingar, attityder samt analysera hur författaren förhåller sig till innehållet och tilltalar läsaren. LÄS MER