Sökning: "könsroller och genus"

Visar resultat 36 - 40 av 634 uppsatser innehållade orden könsroller och genus.

  1. 36. Att främja flickors intresse för teknik i årskurs 4–6 : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar för att skapa intresse för teknik och hur de arbetar genusmedvetet i teknikämnet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Richard Johansson; [2023]
    Nyckelord :Genus; flickors intresse; mellanstadiet; gruppkonstellationer; genusmedvetenhet; teknik;

    Sammanfattning : Studien har haft som syfte att utifrån en kvalitativ metod undersöka hur lärare i teknik i årskurs 4–6 planerar och genomför sin undervisning för att främja elevers, och särskilt flickors intresse för teknikämnet. Studien syftar även till att få kunskap om lärare i teknikämnet arbetar genusmedvetet och hur de beskriver sina egna kunskaper om jämställdhet och genusfrågor. LÄS MER

  2. 37. Ur förövarens narrativ – svag och beskylld : En kritisk diskursanalys av Aftonbladets representation av kvinnliga våldtäktsoffer

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Alexander Eriksson; André Johansson; Clara Richardson; [2023]
    Nyckelord :rape; news media; gender; critical discourse analysis; våldtäkt; nyhetsmedier; genus; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : I den här fallstudien undersöks fenomenet representation i nyhetsmedier genom att analysera hur kvinnliga våldtäktsoffer framställs i tryckt kvällspress i Sverige, ur ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv. Norman Faircloughs tredimensionella modell används för att genomföra analysen för att slutligen kunna besvara fallstudiens frågeställningar: Med hjälp av vilka lexikala val konstrueras kvinnliga våldtäktsoffer i Aftonbladet? samt, På vilket sätt utmanas eller reproduceras så kallade våldtäktsmyter i Aftonbladets rapportering om våldtäkter? Analysen lutar sig mot ett ramverk för att förstå de underliggande meningarna i texten. LÄS MER

  3. 38. Från könsstereotyper till strukturella hinder. : En kvalitativ studie om könsskillnader på arbetsplatser och dess påverkan på unga kvinnors arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Leyla Gözuoglu; Felicia Franseus; [2023]
    Nyckelord :gender roles; gender stereotypes; gender difference; sex; experiences and workplace.; könsroller; könsstereotyper; könsskillnader; kön; erfarenheter och arbetsplats.;

    Sammanfattning : This qualitative study highlights young women's own experiences and how gender roles, gender stereotypes and gender differences affect them in their workplace. This study includes 8 women respondents' own experiences, but also how they have been affected in their workplace. LÄS MER

  4. 39. Kvinnorna och klimatet i AI-revolutionen : En kvalitativ intervjustudie med personer inom AI-sektorn i Sverige, om vilka föreställningar om AI som finns i relation till genus och klimat

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Håkansson; [2023]
    Nyckelord :AI; Artificiell Intelligens; Genus; Klimatförändringar; Könsroller;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan dess tidiga start på 60-talet växer idag Artificiell Intelligens (AI) i revolutionerande fart och används idag i områden från sjukvård, digitala klockor, domstolar, offentliga toaletter, preventivmedel eller till energisystem. Den breda implementeringen och data växer storslaget fram på marknaden. LÄS MER

  5. 40. “Jag vill bestämma!” : En kvalitativ text och bildanalys av bokserien Bosse och Bella

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Aida Voca; Linnéa Munkbo; [2023]
    Nyckelord :genus; normer; barnlitteratur; egenskaper; yttre attribut; könstereotypa; könsroller; karaktärer;

    Sammanfattning : I studien som har gjorts har syftet varit att undersöka hur genus framställs i barnlitteratur, där studien har utgått från tre barnböcker från en bokserie som är anpassad för barn mellan tre och sex år. Dessa barnböcker har analyserat utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER