Sökning: "kanon gymnasieskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden kanon gymnasieskolan.

  1. 1. Kanon i förändring : En kvalitativ innehållsanalys av läromedel i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrica Björklund; [2022]
    Nyckelord :kanon; konstnärlig kanon; konstnärlig kvalitet samtidskonst; bildämnet; gymnasieskolan; estetiska programmet; läroböcker;

    Sammanfattning : I detta examenarbete fokuseras den konstnärliga kanon och speglingen av denna i läroböcker genom en kvalitativ studie av läromedel i bildämnet. Ämnesområdet undersöks i en läromedelsanalys där materialet via ett subjektivt urval handplockats för ändamålet. LÄS MER

  2. 2. Formeringen av en ämneskanon? : Ämnesfokus och medborgarideal i läroböcker för samhällskunskap, 1972–2021

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hugo Stiernstedt; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; ämneskanon; ämnesformering; gymnasieskolan; läroböcker; läroplaner; medborgarideal;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker till vilken grad man kan urskilja framväxten av en ämneskanon i samhällskunskapsläroböcker för gymnasiet. Samhällskunskap är ett relativt ungt skolämne och har en spretig akademisk förankring. Vissa forskare menar att detta leder till att samhällskunskap är ett vagt och spretigt ämne som är svårt att rama in. LÄS MER

  3. 3. Lärares val av skönlitterära texter i gymnasieskolan : faktorer, förutsättningar och effekter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Persson; Philippa Börjesson; [2022]
    Nyckelord :elevers utveckling; kanon; litteraturundervisning; lärares litteraturval; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka forskning kring vad som styr och motiverar lärare i en viss riktning när det kommer till val av skönlitterära texter i gymnasieskolans svenskundervisning. Genom detta vill vi bidra till en ökad förståelse för den komplexitet och de aspekter som ligger bakom val av skönlitterära texter i gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 4. I döda författares sällskap : Om lärarutbildningens inofficiella kanon och gymnasielärares skönlitterära urval

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Filip Kall; Hugo Älfvåg; [2021]
    Nyckelord :litteraturdidaktik; skönlitteratur; kanon; klassiker; ämneslärarutbildning; Skolverket; läsintresse; receptionsteori; genusteori;

    Sammanfattning : Denna undersökning har utgått från gymnasieelevers sjunkande läsintresse samt skönlitteraturens alltmer ifrågasatta roll inom skolverksamheten. Den påverkan som ämneslärarutbildningen har på gymnasieskolans skönlitterära urval utgör en central del av undersökningens utgångspunkt. LÄS MER

  5. 5. Kanon kontra kul : En undersökning om vilka val svensklärare gör inom lyrikundervisningen på högstadiet och gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Oscar Alforn; [2021]
    Nyckelord :kanon; lyrik; svenska; gymnasiet; högstadiet; skolan; kontra; kul; lyrikval; litteraturval; lgy11; lgr11; läroplan;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om de val som lärare i svenska på högstadiet och gymnasiet gör när de arbetar med lyrik. Grunden för uppsatsen är en enkätundersökning och en intervju och frågor som har lyfts fram handlar om vilka kategorier av lyrik som har framträtt främst och vilka som har kommit mer i skymundan. LÄS MER