Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Swipe up" för nyheter! Att nå generation Z: Interpersonella och visuella medel i nyhetsförmedlingen : En komparativ analys mellan SVT Nyheters och Aftonbladets TikTok-kanaler

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Emilie Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; generation Z; systemisk-funktionell grammatik SFG ; multimodal kommunikation; sociosemiotik; interpersonell metafunktion; interaktion; visuell framskjutenhet; grafiska element;

    Sammanfattning : Denna studie jämför hur SVT respektive Aftonbladet använder den sociala mediekanalen TikTok för att förmedla nyheter till ungdomar och unga vuxna. Specifikt analyseras hur programledaren (och andra aktörer) använder språkliga medel för att bygga en relation med publiken i nyhetsförmedlingen, hur grafiska element samverkar med programledaren för att skapa begriplighet och väcka intresse, samt hur SVT och Aftonbladet skiljer sig åt vad gäller relation, begriplighet och intresse i nyhetsförmedlingen på TikTok. LÄS MER

  2. 2. Empati hos barn och unga med ADHD och AST - En kvantitativ undersökning gällande skolpersonal och föräldrars uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Christina Prag; Sanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :NPF; AST; Autism; ADHD; Attention deficit hyperactivity disorder; Empati; Affektiv Empati; Kognitiv empati; Viljan att hjälpa; EmQue-CA; teacher evaluation; parent evaluation; Social Sciences;

    Sammanfattning : ASD and ADHD are some of the most common diagnoses among children in Swedish elementary schools. Research has shown that these groups have, among other, difficulties with communication, emotional regulation and social interaction. This study examines some of these difficulties in relation to empathy. LÄS MER

  3. 3. Museer genom unga ögon - En publikundersökning kring de unga vuxnas förväntningar och upplevelser av Trelleborgs Museum

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Sara Musicanti; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; Publikundersökning; Gruppintervjuer; Kultur; Unga vuxna; Museer; Contextual Model of Learning; Personlig kontext; Fysisk kontext;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka Trelleborgs Museums kommunikativa aspekter utifrån de unga vuxnas förutfattade meningar, tankar och idéer kring museet i fråga och ifall dessa idéer förändras eller förblir dem samma efter att ungdomarna fått besöka museet. Publikundersökningen i denna studie har lyckats måla upp en generell bild av situationen, med hjälp av fyra gruppintervjuer med unga vuxna mellan 16–25 år och genom användningen av teorier om identitet, inlärning i museer och fysisk kontext. LÄS MER

  4. 4. Ungdomar och unga vuxnas upplevelser av att genomgå en cancerbehandling : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Johanna Andersson; Anna-Lisa Parlapiano; [2018]
    Nyckelord :Cancer; adolescents; young adults; experiences; Cancer; ungdomar; unga vuxna; upplevelser;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva ungdomar och unga vuxnas upplevelser av att genomgå en cancerbehandling och vilket behov av stöd som behövts under behandlingen. Metod: En litteraturstudie har gjorts där 11 orginalartiklar med kvalitativa studier från databaserna Pubmed och Cinahl har använts. LÄS MER

  5. 5. I kväll finns det varken åklagare eller domare! : En essä om när det brister i kommunikation och uppmärksamhet i arbetslaget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Oskar Bernéus; [2018]
    Nyckelord :fritidsgårdsverksamhet; praktisk kunskap; yrkeserfarenhet; uppmärksamhet; yrkesetik; arbetslag;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete är skrivet i form av en vetenskaplig essä. Syftet med essän är att förstå hur spänningar på arbetsplatsen kan påverka hur pedagoger uppfattar situationer olika och hur spänningarna kan påverka pedagogers agerande. Frågeställningarna i essän är: 1. LÄS MER