Sökning: "koncentrationssvårigheter hos barn forskning"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden koncentrationssvårigheter hos barn forskning.
1. Tinnitus hos barn. En sammanställning av den forskning som finns idag kring prevalens och påverkan hos barn under 12 år.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Hur vanligt är det med tinnitus hos yngre barn? Hur påverkas deras vardag och till vilken grad? Det är ett ämne där det finns ont om forskning och därför finns ett behov av att sammanställa det vi vet idag för att planera framtida studier. Syfte: Att sammanställa och kritiskt värdera den forskning som finns kring tinnitusprevalens och negativ påverkan hos barn under tolv år. LÄS MER
2. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos skolelever – en systematisk litteraturstudie.
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa hos barn ökar för varje år och uppskattas år 2030 vara det största folkhälsoproblemet i världen. Det finns svagheter och brister i skolväsendet där skolan i sin helhet bedöms fungera sämre idag. LÄS MER
3. Lekparkens gröna sida : växtmaterialets karaktär och funktion i tre lekparker i Uppsala
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Lika väl som vi vuxna mår bra av att vistas i gröna utemiljöer gör även barn det. Forskning visar att risken för barn att drabbas av stress och koncentrationssvårigheter minskar vid utevistelse och de gröna utemiljöerna är även stimulerande och viktiga ur ett lärande samt utvecklande perspektiv. LÄS MER
4. Att arbeta med grovmotorik i förskoleklass
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur pedagoger arbetar med grovmotorik i förskoleklass. Tidigare analyser tyder på att det inte finns någon tydlig läroplan för förskoleklass pedagoger om hur de ska arbeta med grovmotorik. LÄS MER
5. Kan tillskott av fiskolja förbättra koncentrations- och inlärningsförmåga hos barn med ADHD?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicinSammanfattning : Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs universitet Avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition Sammanfattning Titel: Kan tillskott av fiskolja förbättra koncentrations- och inlärningsförmåga hos barn med ADHD? Författare: Asma Komsan och Simon Ivarsson Handledare: Fredrik Bertz Examinator: Mette Axelsen Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp Datum: 2015-05-27 Bakgrund: ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kan yttra sig på flera olika sätt som till exempel inlärnings- och koncentrationssvårigheter. Det innebär ofta en påfrestning för såväl individen som omgivningen. LÄS MER