Sökning: "konst och makt"
Visar resultat 21 - 25 av 69 uppsatser innehållade orden konst och makt.
21. Vi tänker på konst : makt och perspektiv på två offentliga konstverk
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : This thesis is based on two case studies of public art, Tony Cragg's artwork Points of View and Marianne Lindberg De Geer's artwork Jag tänker på mig själv. The purpose of the thesis is to clarify municipal processes related to public art and to investigate how perceptions of public art can differ between art institutions, art critics and the general public. LÄS MER
22. Kvinnlig representation i offentlig skulptur : En receptionsestetisk studie med utgångspunkt i tre mellansvenska städer: Gävle, Uppsala och Västerås
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : This essay explores public monuments and memorials raised in dedication to historic women in the Swedish cities of Uppsala, Gävle and Västerås. Through the reception aesthetic method, the chosen works of art are analysed from a gender perspective. LÄS MER
23. Stoppa 5G! Risk, rädsla och misstro online : En multimodal diskursanalys av den 5G-kritiska rörelsen på Facebook
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Den moderna informations- och kommunikationsteknologin har inneburit genomgripande förändringar av vårt sätt att leva och kommunicera men nya tekniker har också mötts av skepticism och väckt kontroverser. Ett aktuellt exempel är motståndet mot den femte generationens mobilnät, 5G. LÄS MER
24. "Det barn ofta säger är, du får inte vara med på mitt kalas, eller tittar bort istället för att svara" : Hur förskollärare definierar och arbetar med kränkande behandling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om hur förskollärare i förskolan definierar och arbetar med kränkande behandling mellan barnen. I studien har kvalitativa intervjuer använts som metod för att få svar på hur förskollärare definierar kränkande behandling, vilka strategier som använts när kränkningssituationer uppstår och hur förskollärare arbetar för att motverka och förhindra att kränkningar sker mellan barnen i förskolan. LÄS MER
25. ”Om man alltså blir fostrade i att vara frimodiga eller mindre frimodiga” : En studie om hur makt fördelas beroende av könstillhörighet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur makt- och könsstrukturer konstrueras i förskolangenom att undersöka hur pedagoger talar och förhåller sig till barnen sett utifrån barnens kön.Den teoretiska utgångspunkten för studien låg i socialkonstruktionismen. LÄS MER