Sökning: "konsumentbeteende återvinning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden konsumentbeteende återvinning.

  1. 1. Konsumenters syn på återanvändningsbara textila menskydd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Viktoria Reinhold; Ida-Linnéa Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :Menstrual products; consumer behaviour; reusable textile menstrual products; circular value chain; collecting systems; producer responsibility; Mensskydd; konsumentbeteende; återanvändningsbara textila mensskydd; cirkulär värdekedja; insamlingssystem; producentansvar;

    Sammanfattning : I dagsläget finns det inga infrastrukturer för separat insamling av textilavfall i Sverige, textilier slutar således upp i det kommunala avfallet. Ett producentansvar kommer träda i kraft den 1 januari 2022 vars syfte är att textilier ska samlas in separat för återanvändning eller återvinning. LÄS MER

  2. 2. Grön Fast Fashion? : En kvalitativ studie om hur millenniegenerationen uppfattar fast fashion-industrins omställning mot hållbara varumärken

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Hanna Malm; Anna Olausson; [2021]
    Nyckelord :Fast fashion; Hållbarhet; Miljö; Varumärke; Rebranding; Konsumentbeteende; Millenniegenerationen; Varumärkesidentitet och rykte.;

    Sammanfattning : Kunder har blivit allt mer miljövänliga, vilket påverkar handeln. Fast fashion företag har tidigare enbart fokuserat på att tillfredsställa kunder med kläder som följer korta trender och har ett lågt pris. I takt med att kundernas kunskap har ökat kring hållbarhet, ställer kunderna också högre krav på fast fashion företag. LÄS MER

  3. 3. Textilåtervinning och belöningssystem : En kvalitativ studie kring drivkrafterna bakom hållbart konsumentbeteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sara Warneryd; Linnéa Magnusson; Linnéa Furhammar; [2019]
    Nyckelord :Consumption; sustainability; clothing disposal; recycling; clothing recycling; consumer behaviour; Konsumtion; avyttring av kläder; hållbarhet; textilåtervinning; återvinning; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : I takt med att textilindustrin växer och konsumtionen ökar är det viktigt att belysa problemet kring hur man ska avyttra kläder man inte längre använder. Bara i Sverige slängs det varje år 7,5 kg textilier per person i hushållssoporna. LÄS MER

  4. 4. Transition to a circular economy : the intersection of business and user enablement

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Miriam Eimannsberger; [2019]
    Nyckelord :barriers; closed loop system; consumer; EU waste directive; sustainable design; sustainable business models; waste management; barriärer; EU-avfallsdirektiv; företagsmodell; hållbar utveckling; resursförvaltning; slutna system; återvinning;

    Sammanfattning : In light of increased environmental destruction, resource scarcity and increased waste production the concept of circular economy has gained attention. The aim of this work is to give an insight into the perspectives of businesses and consumers in a circular economy (CE). LÄS MER

  5. 5. Från vagga till vagga : En studie om textilindustrins förutsättningar och arbete för att införa ett cirkulärt flöde av textilier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Louise Härnälv; Erica Britts; [2019]
    Nyckelord :cirkulär ekonomi; hållbart mode; textilindustrin; Agenda 2030; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Bakgrund: Textilindustrin är en av de mest förorenande industrierna i världen och allt fler textilföretag inför fast fashion-liknande koncept med nyhetssläpp nästintill varje dag, i takt med att trender kommer och går. Hållbart mode ses ofta som en oxymoron, då fast fashionkonceptet kan ses som motsatsen till det långsiktiga perspektivet inom hållbarhet. LÄS MER