Sökning: "krävande barn i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden krävande barn i skolan.

  1. 1. Hjärntrötthet "Det är detta att det är osynligt" : En intervjustudie ur ett livsvärldsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Brundin Larsson; [2022]
    Nyckelord :Mental fatigue; traumatic brain injury; TBI; brain tumor; childhood cancer; adjustments; Hjärntrötthet; hjärnskakning; barncancer; hjärntumör; pauser; skola; anpassningar;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Brundin Larsson, Sara (2022). Hjärntrötthet- ”Det är detta att det är osynligt”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Stressigt men vackert : Lärares uppfattningar av möjligheter och utmaningar inom undervisningen av nyanlända elever i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; inkludering; möjligheter; nyanlända; utmaningar;

    Sammanfattning : Sverige har under 2010-talet haft stor invandring, och många av de som kommit är barn och ungdomar. Många av dem har dåliga förutsättningar att lyckas i skolan, men idrott och hälsa ses ofta som en väg till gemenskap. LÄS MER

  3. 3. ”Spindeln i nätet” : En kvalitativ studie om skolkuratorns arbetssituation och psykosociala arbete med barn och unga

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Emma Haunss; Nathalie Lundström; [2019]
    Nyckelord :Skolkurator; arbetssituation; barn och unga; psykisk ohälsa; psykosocialt arbete; samverkan;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa bland barn och unga är ett problem som ökat med 100 procent de senaste tio åren. Barn och unga som är i behov av stöd söker sig ofta till skolkuratorn som finns tillgänglig på skolan där eleverna spenderar en stor del av sin tid. LÄS MER

  4. 4. Lärares utmaningar och arbete mot ett inkluderande klassrum med barn i behov av särskilt stöd En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Eriksson; Zara Lindén; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; likvärdig utbildning; särskilt stöd; anpassning; behov; kompetens.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Dagens skola ska arbeta med inkludering och ska på så sätt anpassa undervisningen efter varje elevs enskilda behov och förutsättningar. Detta innebär att skolan ska stödja alla barn som på något vis kan behöva stöttning i sin utveckling och som även behöver dom rätta verktygen till att nå målen. LÄS MER

  5. 5. Barn i kris : Specialpedagogers tankar om bemötande av och arbete med barn i kris

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Farrokhi; [2017]
    Nyckelord :trygghet; relation; stress; skam och skuld; specialpedagogiska perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utvinna kunskap ur åtta specialpedagogers berättelser om deras arbete med barn i kris. Studien bygger på en kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer och en tematisk innehållsanalys. LÄS MER