Sökning: "kvalitativ deduktiv studie"

Visar resultat 21 - 25 av 835 uppsatser innehållade orden kvalitativ deduktiv studie.

  1. 21. ESG-betygets påverkan på kreditbetyget : En kvantitativ studie på 311 publika nordiska företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jessica Berg; Josephine Persson; [2023]
    Nyckelord :ESG; CSR; credit rank; credit risk; stakeholder theory; principal-agent-theory; Nordic.; ESG; CSR; kreditbetyg; kreditrisk; intressentteorin; principal-agent-teorin; Norden;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka om det finns ett samband mellan ESG-betyg och kreditbetyg hos publika företag i Norden. Forskningsfrågorna som skulle besvaras var om det finns samband mellan ESG, dess dimensioner, och kreditbetyg, samt om det finns skillnader i dessa samband mellan sektorer och länder. LÄS MER

  2. 22. Strategisk ekonomistyrning under tillväxt : En studie om hur strategisk ekonomistyrning utformas i gasellföretag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Julia Borg; Marcus Kristoffersson; [2023]
    Nyckelord :Strategic management control; high growth firms; growth; strategy; dynamic businesss environment; competitive advantage; contingency theory; Strategisk ekonomistyrning; gasellföretag; tillväxt; strategi; dynamisk affärsmiljö; konkurrensfördelar; contingency teorin;

    Sammanfattning : En tillväxtfas kännetecknas av en föränderlig affärsmiljö som medför interna och externa utmaningar. Detta eftersom företagen måste kontrollera en större organisation samtidigt som de behöver förbättra sina konkurrensfördelar. LÄS MER

  3. 23. Organisationskultur inom Handelsbanken och Swedbank. : En studie om organisationskultur och hur den påverkar motivationen hos de anställda inom dessa banker.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Anton Eriksson; Jonathan Olsson; [2023]
    Nyckelord :Organizational culture; Leadership; Motivation to work; Centralization and Decentralization.; Organisationskultur; Ledarskap; Motivation till arbete; Centralisering och Decentralisering.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur organisationskulturen ser ut inom Handelsbanken och Swedbank och att ta reda på hur detta i sin tur påverkar de anställda på dessa två banker. Metod: Studien genomfördes med en kvalitativ forskningsdesign där data insamlades genom åtta semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 24. Entreprenöriell marknadsföring i små- och nya företag : En kvalitativ studie om marknadsföring i startups

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Amanda Löfroth Johansson; Jacob Eckervig; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneurial marketing; entrepreneurship; marketing; start-up; self-employment; small business.; Entreprenöriell marknadsföring; entreprenörskap; marknadsföring; nyföretagande; egenföretagande; småföretag.;

    Sammanfattning : Small businesses have often been neglected in traditional marketing research as it has primarily focused on large, resource-rich companies. Small entrepreneurial companies are characterized by the fact that the entrepreneur is the main coordinator in the company. LÄS MER

  5. 25. En kvalitativ studie av aspekter som formar konsumentbeteende i samband med tillfälliga influencer-kollektioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Ida Kransenstedt; Sadaf Yahyaei Fard; [2023]
    Nyckelord :Authority; limited edition; Cialdini; influencer marketing; scarcity; consumer behavior; purchase decision; social proof; social media; sympathy principle; temporary collections.; Auktoritet; begränsad upplaga; Cialdini; influencer marketing; knapphetsprincipen; konsumentbeteende; köpbeslut; sociala bevis; sociala medier; sympatiprincipen; tillfälliga kollektioner.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföring är i en ständigt föränderlig kontext. Influencer marketing är idag en effektiv strategi, där företag samarbetar med influencers för att marknadsföra sina produkter och bygga förtroende hos följare. Användning av begränsade produkter som framgångsrik influencer marketing betonas. LÄS MER