Sökning: "kvalitativ forskningsintervju"

Visar resultat 16 - 20 av 169 uppsatser innehållade orden kvalitativ forskningsintervju.

  1. 16. Värdegrund i förskolan : Förskollärares arbete med värdegrund i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linda Hammarström; Tina Nyberg; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; förskola; förskollärare; makt; normer; värdegrund.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och synliggöra förskollärares arbete med förskolans värdegrund. Problemformuleringen i vår studie var att värdegrundsarbetet hanterades olika i förskollärarnas arbete, även fast förskollärarna var utbildade. LÄS MER

  2. 17. Fakta eller fiktion? : En studie om skolans verklighetsförankring i undervisningen kring källkritik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Frida Näslund; [2021]
    Nyckelord :Meta-fictiv awarensess; non-fictional novels; new journalism; source criticism; source critical principles; truth claims; Faktion; källkritik; källkritiska principer; metafiktivt medvetande; sanningsanspråk;

    Sammanfattning : I detta arbete studeras hur relationen mellan skolans undervisning kring källkritik och hur elevernas möten med verk med sanningsanspråk ser ut. Detta studerades genom en halvstrukturerad forskningsintervju med både lärare och elever. Lärarna är verksamma gymnasielärare i svenska och eleverna läser sitt tredje år vid gymnasiet. LÄS MER

  3. 18. I HUVUDET PÅ EN NYHETSUNDVIKARE - En kvalitativ intervjustudie om varför unga vuxna väljer att inte ta del av nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emerik Karlsson; Isabel Lassis Bolling; Sofia Tingstedt; [2020-06-25]
    Nyckelord :Nyhetsundvikare; nyhetskonsumtion; samtalsintervjuer; unga vuxna; sällankonsumtion; covid-19;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att förstå varför unga vuxna väljer att inte ta del av nyheter. Teori: Vad är en nyhet, vad är en nyhetsundvikare, användningsteorin och OMA-modellen. Metod: Kvalitativ forskningsintervju. Material: Nio intervjuer med nyhetsundvikare i åldrarna 20–30 år. LÄS MER

  4. 19. Lärares ledarskap En fenomenografisk analys av lärares uppfattning om ledarskap i klassrummet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Nilsson; [2020-05-07]
    Nyckelord :lärares ledarskap; fenomenografi; uppfattningar; kategorier;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att finna de uppfattningar lärare uttrycker om begreppet ledarskap. Begreppet syftar till lärares ledarskap i klassrummet. Jag valde att använda mig av fenomenografin där kategorier utgör de analys­ verktyg jag använt mig av. Ansatsen är deduktiv. LÄS MER

  5. 20. Sharing is caring - En kvalitativ intervjustudie om hur unga mammor ser på mediefenomenet sharenting

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Fannie Larsson; Sara Renman; [2020-01-31]
    Nyckelord :Sharenting; sociala medier; digital natives; mammor; moral; mediemoral; intervju;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar att undersöka unga mammors syn på fenomenet sharenting. Vilka moraliska dilemman finns det och hur resonerar de kring dess bilddelning på sociala medier? Teori: Studiens teoretiska ramverk innefattar sharenting, moral, mediemoral, medieanvändning och självrepresentation. Metod: Kvalitativ forskningsintervju. LÄS MER