Sökning: "kvalitativ intervju fritidshem"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervju fritidshem.

  1. 6. Interkulturell pedagogik inom fritidshemmet : En kvalitativ studie om lärare i fritidshem vilka utmaningar och möjligheter de möter inom arbetet med interkulturell pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Edvin Thörn; Johan Keryakous; [2023]
    Nyckelord :Interkulturell pedagogik; Möjligheter; Utmaningar; Lärare i fritidshem; Semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur interkulturell pedagogik i fritidshemmet. Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar lärare i fritidshem möter i det interkulturella pedagogiska arbetet. I studien behandlas bakgrundshistorik, studier samt vad som framkommer i styrdokument om ämnet. LÄS MER

  2. 7. Hur fritidslärare arbetar, förhåller sig och motiverar sitt arbete med digitala verktyg i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Max Saarnak; Robin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Fritidshem; Fritidslärare; Domesticeringsteorin; Kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur fritidshemslärare använder digitala verktyg i verksamheten och hur det motiverar användandet. Studien har utförts utifrån ett kvalitativt metodval där fem intervjuer genomfördes på två olika fritidshem. LÄS MER

  3. 8. ”Ibland kan man känna när man kommer hem att jag har inte ens sagt hej till alla idag. Och det gör nästan ont i hjärtat.” : En kvalitativ studie om lärare i fritidshems arbete för att stärka elevers självbild

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Midori Maeyama; [2023]
    Nyckelord :Självbild; bekräfta; elevbemötande; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka med vilka metoder och arbetssätt lärare i fritidshem arbetar för att stärka elevers självbild och hur lärare i fritidshemmet upplever i verksamheten möjligheter och utmaningar med detta arbete. Detta genom att problematisera bristen på konkreta arbetssätt i läroplanen som lärare i fritidshem skulle använda sig av i praktiken. LÄS MER

  4. 9. Barns utbildningskontinuitet : En studie om vad som påverkar barns övergångmellan förskola, förskoleklass och fritidshem, samtspecialpedagogens roll i dessa

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Malin Johansson; Mathilda Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Filosofisk-; fysisk-; kommunikationsmässig och social kontinuitet; fritidshem; förskola; förskoleklass; kontinuitet; samverkan; samverkansidentitet; specialpedagog; utbildningskontinuitet; övergångar.;

    Sammanfattning : Övergången mellan förskola och skola kan för en del barn upplevas som utmanande.Tidigare forskning har pekat på komplexiteten i barns övergångar och vikten av attgod samverkan mellan alla aktörer i barns närhet sker, för att främja deraskontinuitet. LÄS MER

  5. 10. “Det är ju svårt men man får ändå försöka” En studie om hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag kopplat till religion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Norén; Emma Saxberg; [2022-03-15]
    Nyckelord :religion; tro; fritidshem; förhållningssätt; värdepedagogik; mikroaggressioner; kvalitativ metod; intervju;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur lärare i fritidshem ser på sitt pedagogiska uppdrag i förhållande till religion. Frågeställningar som studien behandlar rör vad lärarna uppfattar som religiösa uttryck, hur de ser på sitt pedagogiska uppdrag och hur de bemöter elever i situationer som berör religion. LÄS MER