Sökning: "kvalitativ intervju fritidshem"

Visar resultat 16 - 20 av 40 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervju fritidshem.

  1. 16. “Olika personal hanterar olikasituationer olika” : En studie om hur pedagoger i fritidshemmetbemöter elever vid rutinsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Bäckman; Miriam Öberg; [2019]
    Nyckelord :yrkesprofession; förväntningar; fostran; omsorg; utveckling; lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra bemötandet av elever vid samlingar och måltidssituationer. Vi har använt oss av kvalitativ intervju och kvalitativ observation som metod för att nå kunskap om hur verksam personal i fritidshem samspelar med elever vid rutinsituationer. LÄS MER

  2. 17. IKT i fritidshemmet - användandet av digitala verktyg : En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madeleine Fredriksson; Sofia Rudbäck Lindblom; [2019]
    Nyckelord :IKT; digitala verktyg; arbetssätt; intresse; fritidshem;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka arbetssätten gällande IKT samt hur detta kan skilja sig mellan fritidshem. Det kommer även undersökas om det finns samband mellan personligt intresse och användandet av IKT i undervisningen. LÄS MER

  3. 18. Konflikthantering inom fritidshemmet : En intervjustudie om fritidspedagogers syn på smågruffandet i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Matteus Varli; [2019]
    Nyckelord :Conflict management; youth leisure centre; exercise of power; Foucault; qualitative method; Konflikthantering; fritidshem; maktutövning; Foucault; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : This study is about conflicts – or rather the hassle and fuss – that occur between students in a leisure center and assumes how the teachers who works at the center and that I interviewed experience this, and what approaches they choose when dealing with these types of conflicts. The study has a phenomenological approach and is based on a qualitative method with semistructure interviews. LÄS MER

  4. 19. Ett fritidshem för alla : En kvalitativ studie om inkludering i fritidshemmets sociala miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Andersson; [2019]
    Nyckelord :dilemma; equal education; leisure time center; inclusion; integration; dilemman; fritidshem; inkludering; integrering; likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fritidslärare uppfattar och tolkar fritidshemmets uppdrag, att arbeta för en socialt inkluderande och tillgänglig lärmiljö för alla elever samt hur de hanterar de etiska dilemman som kan uppstå. Studien utgår från kvalitativ intervju av fem lärare i fritidshem, vid tre olika skolor. LÄS MER

  5. 20. "Vi måste exkludera för att inkludera" : En kvalitativ studie kring åtta fritidslärares perspektiv på sitt arbete med nyanlända elever i fritidshem

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Bernadeen Fernando; Deniz Atik; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; nyanländ elev; förberedelseklass; inkludering; exkludering; kommunikation; samverkan; sociokulturellt perspektiv; interkulturellt perspektiv; kvalitativ metod; intervju; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra fritidslärarares arbete med att inkludera nyanlända elever i fritidshemmet. I vår studie har vi utgått ifrån kvalitativa studier i form av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna skedde på två olika skolor i samma kommun med åtta fritidslärare. LÄS MER