Sökning: "kvalitativ intervju fritidshem"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden kvalitativ intervju fritidshem.

  1. 21. Musik i fritidshemmet : En studie om förekomsten av musikaktiviteter i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emil Lundin Patrna; Frida Remgård; [2019]
    Nyckelord :fritidshem; musik; musicera; estetiska lärprocesser; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Inledning Studien behandlar musik och dess tillämpning inom fritidshemmet. Musik på fritidshemmet är ett område med näst intill obefintlig forskning. Forskning inom musik visar däremot att musikinslag i barns vardag, framför allt inom leken, stimulerar kreativitet och fantasi samtidigt som barnen utvecklas emotionellt såväl som motoriskt. LÄS MER

  2. 22. ”Vi måste exkludera för att inkludera” : En kvalitativ studie kring åtta fritidslärares perspektiv på sitt arbete med nyanlända elever i fritidshem.

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Bernadeen Fernando; Deniz Atik; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; nyanländ elev; förberedelseklass; inkludering; exkludering; kommunikation; samverkan; sociokulturellt perspektiv; interkulturellt perspektiv; kvalitativ metod; intervju; tematisk analys.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra fritidslärarares arbete med att inkludera nyanlända elever i fritidshemmet. I vår studie har vi utgått ifrån kvalitativa studier i form av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna skedde på två olika skolor i samma kommun med åtta fritidslärare. LÄS MER

  3. 23. Fritidspedagogers arbete med flerspråkiga barn i fritidshemmet : En kvalitativ undersökning om hur fritidspedagoger upplever flerspråkighet i fritidsverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Albijana Sefa; Matilda Östergren; [2018]
    Nyckelord :After-school centre; after-school teacher; multilingual children; interview; Flerspråkiga barn; fritidshem; fritidspedagog; intervju;

    Sammanfattning : I fritidshemmen möts de flerspråkiga barnen av fritidspedagoger och svenskfödda barn. Enligt undersökningar vi tagit del av är det viktigt att bemötandet av de flerspråkiga barnen är genomtänkt och anpassat efter deras behov och kulturer. Det måste också ske med ett stimulerande arbetssätt. LÄS MER

  4. 24. Hur fritidslärarens arbete och yrkesroll påverkas i olika socioekonomiska områden : Intervjuer med fritidslärare på två skolor

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nelli Körmöci; [2018]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidslärare; socioekonomiska områden; sociala relationer;

    Sammanfattning : Studien utfördes med syfte att öka kunskapen om hur fritidslärarens arbete och yrkesroll påverkas genom att intervjua lärare från fritidshem i olika socioekonomiska områden. För att nå syftet ställdes dessa forskningsfrågor: -        Hur beskriver fritidsläraren sitt arbete på fritidshemmet? -        Hur beskriver fritidsläraren fritidshemmets närområde? -        Hur beskriver fritidsläraren de sociala relationerna mellan fritidslärarna, föräldrarna och barnen? Studien genomfördes genom en kvalitativ forskningsmetod och metoden som användes var semistrukturerad intervju. LÄS MER

  5. 25. Pedagogers uppfattning om barns samtal på fritidshem : En fenomenologisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Robin Callert; Kevin Husén; [2017]
    Nyckelord :Extended school education; extended school pedagogics; dialogue; socratic dialogue; philosophical dialogue; qualitative interview; phenomenology; lifeworld; phronesis; episteme; theoretical knowledge; practical knowledge; measurable knowledge; unmeasurable knowledge; Fritidshem; fritidspedagogik; samtal; sokratiska samtal; filosofiska samtal; kvalitativ intervju; fenomenologi; livsvärld; fronesis; episteme; teoretisk kunskap; praktisk kunskap; mätbar kunskap; omätbar kunskap;

    Sammanfattning : Detta är en studie som utforskar fritidspedagogers uppfattning om samtal med barn i deras verksamhet. Vår utgångspunkt var sokratiska och filosofiska samtal som vi stötte på under en kurs i ”barns existentiella frågor”. Vi blev då nyfikna över hur detta såg ut i verkligheten, om det fanns överhuvudtaget. LÄS MER