Sökning: "kvinnoideal genus"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden kvinnoideal genus.

  1. 1. “Clean Girl” : den nya utgångspunkten för kvinnliga ideal? - en kvalitativ studie av hur kvinnliga ideal konstrueras på TikTok, mediafenomenet “Clean Girl”, och hur detta fenomen påverkar unga kvinnliga användare

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elin Hallin; Celina Olsson; Stella Ski; [2023]
    Nyckelord :Clean Girl; Ideal; TikTok; Identitet; Medier; Symboliskt Kapital; Advice Media; Genus; Tripartite Influence Model; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur användare av plattformen TikTok uppfattar att kvinnliga ideal konstrueras på plattformen med ett fokus på det aktuella mediafenomet “Clean Girl”. Studien ämnar även att urskilja fenomenets eventuella påverkan på dess användare på både en samhällelig och individuell nivå. LÄS MER

  2. 2. Om unga kvinnor fick bestämma : En kvalitativ studie om perceptioner av kvinnlig gestaltning i modebilder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Frid; Lina Almén; Yasmin Garcia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Female consumers; gender; stereotypes; fashion images; female ideals; gender progressive marketing; Kvinnliga konsumenter; genus; könsstereotyper; modebilder; kvinnoideal; genusprogressiv marknadsföring;

    Sammanfattning : Modebilder har länge porträtterat kvinnor genom könsstereotyper och ouppnåeliga ideal men nu sätter konsumenter mer press än någonsin på modeföretag att utveckla mer mångsidighet inom modebilder. Tidigare forskning kring ämnet har främst studerats utifrån hur kvinnor porträtteras i modebilder, vilka könsstereotyper som används och hur det påverkar konsumenter. LÄS MER

  3. 3. Slank – moderlig - välinformerad: En jämförande studie om kvinnoideal under 30-talet ur ett genusperspektiv : En jämförande studie om hur kvinnoideal kommer till uttryck i tidskrifterna Hertha och Husmodern under 1935

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Zilan Leyla Kara; [2022]
    Nyckelord :; ideals; woman; Hertha; motherhood; Husmodern; gender; beauty ideals; the interwar era;

    Sammanfattning : In this research, the women ideals, during the 1930s have been studied based on the content of two women's magazines, Hertha and Husmodern. The purpose of the study was to look in to, how the ideals are expressed in each magazine, how the growing nationalism and the society’s social structure are affected by the design of the ideals, and then concluded in a comparison between the results of the magazines content. LÄS MER

  4. 4. “Misogyny is Jewish? So is feminism, my dear.” : En tematisk analys av kvinnoideal på det högerextrema forumet Stormfront.org

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Andreas Hörmark; Tobias Sundin; [2021]
    Nyckelord :white nationalism; gender; femininity; performativity; online; vit nationalism; genus; femininitet; performativitet; online;

    Sammanfattning : White nationalism is an ideology on the rise. Thus, it is important to understand why many men and women chose to engage with the ideology. LÄS MER

  5. 5. Ett (o)kvinnligt yrke? : En etnologisk studie om kön och genus i tatueringsyrket

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Louise Hörlin; [2021]
    Nyckelord :Kön; genus; tatuering; yrkesidentitet; tatuerare; heteronormativitet; hegemoni; performativitet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks kvinnliga tatuerares uppfattningar av, och förhållning till, genus och kön inom tatueringsyrket. Studiens syfte är att undersöka hur genus görs och påverkar yrkesidentiteten, med fokus på kvinnor i ett mansdominerat yrke. LÄS MER