Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. VAD SÄGER DINA KLÄDER? En studie om unga kvinnors upplevelser av kläder som identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Sara Eriksson; [2023-09-27]
    Nyckelord :Kläder; identitetsskapande; konsumtion; navigering; normer; kategorisering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa förståelsen för sambandet mellan klädval och identitetsskapande bland unga kvinnor. Målet är att undersöka hur klädval bidrar till konstruktionen och uttrycket av identitet inom denna specifika grupp. LÄS MER

  2. 2. Avslöjad? : En kvalitativ intervjustudie som synliggör utrikesfödda slöjbärande kvinnors bemötande i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Reshma Thakrar; Miriam Rupp; [2021]
    Nyckelord :Slöjbärande kvinnor; diskriminering; identitet; utrikesfödd; arbetslivet;

    Sammanfattning : Det sker ständigt exkludering och diskriminering av olika grupper och individer i det svenska arbetslivet. För många drabbade resulterar detta i en underlägsen position i arbetslivet. LÄS MER

  3. 3. Vilke syn på jämställdhet har Sverigedemokraterna? : En textanalys om Sverigedemokraternas politiska koppling till jämställdhet utifrån olika feministisk perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sali Budagh; Samia Mustaf Aydid; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sverigedemokraterna har fått motta mycket kritik gällande deras syn på jämställdhet, partiet har blivit kritiserade av kvinnliga politiker från andra partier och har även framstått som ett antifeministiskt parti. Syftet med denna uppsats är att analysera Sverigedemokraternas jämställdhetssyn utifrån teorierna femonationalism, särartsfeminism, likhetsfeminism, postkolonial feminism samt radikal feminism. LÄS MER

  4. 4. Konsumentbeteenden under en världsomfattande pandemi : En kvalitativ studie som undersöker digitaliseringens roll under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Miriam Stierna; Madeleine Olsson; [2021]
    Nyckelord :Covid-19 pandemic; Consumer buying behaviour; Digitalization; The buying process; Maslow´ hierarchy of needs; Covid-19 pandemin; Konsumentbeteende; Digitalisering; Köpprocessen; Maslows behovstrappa;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens relevans grundar sig i e-barometerns årsrapport gällande en påvisad ökning av svensk e-handel under år 2020. Följaktligen är syftet med denna studie att studera svenska kvinnors konsumentbeteenden inom detaljhandeln under Covid-19 pandemin med fokus på digitaliseringens roll. LÄS MER

  5. 5. ”Jag passar in överallt och ingenstans” : En narrativ studie om svenska svarta kvinnors identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Noha Saed; Fatemeh Amiri Rad; [2021]
    Nyckelord :Identity; intersectionality; belonging; blackness; ethnicity; religion; Identitet; intersektionalitet; tillhörighet; svarthet; etnicitet; religion;

    Sammanfattning : Syftet med denna narrativa studie är att beskriva och förstå upplevelsen av hur unga svarta kvinnors identiteter kan utformas i mötet med andra människor i Sverige. Därför används begreppet intersektionalitet för att belysa skillnader mellan sociala kategoriseringar så som “ras”, klass, religion och etnicitet i identitetsskapande. LÄS MER