Sökning: "lärande och könsroller"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden lärande och könsroller.

  1. 1. Lärares arbete med genusperspektiv på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Hellqvist; Daniel Rydberg; [2023-10-26]
    Nyckelord :Genus; kön; genusperspektiv; fritidshem; könsnormer; queerteori; pojkar; flickor; lärare; elev; relationellt perspektiv; könsroller.;

    Sammanfattning : Ur ett sociologiskt perspektiv formas våra kön i sociala och kulturella sammanhang. Enligt läroplan för svenska fritidshem ska lärare motverka stereotypiska könsnormer och diskriminering, samt utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska de begränsande könsnormerna. LÄS MER

  2. 2. Icke med tvånget att böja sig, utan med friheten att brottas : Skildringen av kvinnors sexuella och emotionella frigörelse i skönlitteratur av Victoria Benedictsson, Anne Charlotte Leffler, Amanda Kerfstedt och Mathilda Malling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofie Jansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur kvinnors sexuella och emotionella frigörelse skildras i skönlitteratur från det moderna genombrottets 1880-tal. Materialet som ligger till grund för uppsatsen är Victoria Benedictssons roman Pengar (1885), Anne Charlotte Lefflers drama Sanna kvinnor (1883), Amanda Kerfstedts novell ”Synd” (1881) och Mathilda Mallings novell ”Pyrrhussegrar” (1886). LÄS MER

  3. 3. "Tjejer kan inte spela fotboll" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om traditionella könsroller och deras arbete för att motverka det.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filippa Strömbom; Lina Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Förskola; könsroller; förskollärare; arbetssätt; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap genom att undersöka hur förskollärare talar om traditionella könsroller samt hur de arbetar för att motverka könsroller i förskolans miljö.Studien grundar sig i frågeställningarna: ”Hur talar förskollärare om traditionella könsroller inom förskolan?” och ”Hur beskriver förskollärarna att de arbetar för att motverka traditionella könsroller i förskolan?”. LÄS MER

  4. 4. Arbetsgivarattraktivitet bland stödfunktioner i högre utbildning : En kvantitativ studie av attityder hos anställda från Generation X och Y

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Stahre; Anna Grabow; [2023]
    Nyckelord :Arbets- och organisationspsykologi; arbetsgivarvarumärke; arbetsgivar-attraktivitet; behålla anställda; kön; generationstillhörighet.;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien var att undersöka huruvida anställdas attityder till arbetsgivares attraktivitet skiljer sig åt med avseende på bakgrundsegenskaper som generationstillhörighet (X och Y) och könsroller (kvinnor och män) bland anställda som verkar inom ramen för universitetets stödfunktioner på ett medelstort universitet i Sverige. I studien avsågs även att undersöka hur prioritering gällande värdena socialt värde, ekonomiskt värde, utvecklingsvärde, intressevärde och tillämpningsvärde såg ut. LÄS MER

  5. 5. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Sara Strand; [2023]
    Nyckelord :Svenskundervisning; skönlitteratur; genus; jämställdhet; normer; identitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER