Sökning: "lärare enkät stress"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden lärare enkät stress.

  1. 1. "Jag undervisar elever, inte pojkar och flickor" : En mixed method -studie om svenska lärares genusföreställningar

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Morlin Schubert; [2023]
    Nyckelord :didaktik; genus; kön; föreställningar; teacher beliefs; klassrum; klassrumsaktivitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen beskriver en mixed method-undersökning om lärares genusföreställningar i relation till elever och olika klassrumsaktiviteter. Syftet var att besvara tre forskningsfrågor: 1) Vad förväntar sig lärare av elever av olika kön under olika aktiviteter i klassrummet? 2) Hur tror lärare att olika aktiviteter i klassrummet tas emot av elever av olika kön? 3) Hur resonerar lärare om vad som kan tänkas gynna eller missgynna elever av olika kön? För att besvara dessa genomfördes semistrukturerade intervjuer med sju lärare och transkriptionerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. Hoppfullt för hopp : En sambandsstudie om hopp, psykologisk trygghet och arbetsengagemang hos gymnasielärare

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Karin Elsert; Dennis Dam; [2022]
    Nyckelord :Arbetsengagemang; psykologisk trygghet; hopp; krav och resurser; lärare;

    Sammanfattning : The statistics on Swedish teachers' occupational health can be described as troubling. Stress-related mental illness is increasing and teachers are suffering from burnout to a greater extent than other occupational groups. This indicates that new perspectives on prevention of burnout are required. LÄS MER

  3. 3. Arbetsrelaterad stress - Ett hot mot läraryrket : Upplevelsen av stress hos lärare kopplat till krav, kontroll och socialt stöd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Caroline Werme Lodén; Eveline Viklund; [2022]
    Nyckelord :Work-related stress; demands; control; social support; teachers; Arbetsrelaterad stress; krav; kontroll; socialt stöd; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om faktorerna krav, kontroll och socialt stöd kunde predicera upplevd stress i arbetet hos lärare, samt om det fanns någon skillnad i upplevelsen av stress i arbetet mellan förskollärare och grundskollärare. Studiengenomfördes vid en organisation inom Gävleborgs län och datan samlades in via en digital enkät. LÄS MER

  4. 4. Self-reported voice symptoms and voice handicap during virtual teaching compared to face-to-face teaching : A survey-based study on Swedish teachers in high schools and institutions of higher education

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Maria Allebeck; Olivia Åberg; [2022]
    Nyckelord :Voice disorders; Work environment; School teachers; Distance learning; COVID-19; Röststörningar; Arbetsmiljö; Skollärare; Distansutbildning; Covid-19;

    Sammanfattning : Purpose: Since the beginning of 2020, teachers all over the world have had to switch over to virtual teaching because of the COVID-19 pandemic. This change of teaching mode has unknown consequences on the vocal health of teachers. LÄS MER

  5. 5. Hem- och konsumentkunskaslärares inställning till implementeringen av Lgr22

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Kitty Grosselin; Frida Granholm; [2022]
    Nyckelord :Governing documents; framework factors; syllabus; home and consumer studies teatchers´; professionals; Styrdokument; ramfaktorer; kursplan; HKK-lärare; yrkesverksam;

    Sammanfattning : Bakgrund Hösten 2022 började Lgr 22 att gälla, vilket medförde att extra tid behövdes för implementering. Didaktisk kompetens behövs för att kunna undervisa det innehåll som läroplanen har på ett anpassat sätt i förhållande till situation och elev. LÄS MER